Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Dlaczego na drogach wprowadza się ograniczenia prędkości? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: II. Mechanika. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. III. Mechanika. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia kształcenia wyprzedzającego |
Metody nauczania: | - pokaz multimedialny, |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | - komputer, |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel pyta uczniów o rodzaje ograniczeń prędkości na drogach i powody ich wprowadzania (widoczność, jakość drogi, oblodzenie, różne kategorie dróg etc.). Następnie proponuje wyjaśnienie wprowadzania tych ograniczeń w nawiązaniu do praw fizyki. Nauczyciel, wraz z uczniami, przypomina pojęcie energii kinetycznej. | |
Faza realizacyjna: | |
Zajęcia w głównej mierze opierają się na rozwiązywaniu zadań opisujących zmianę energii kinetycznej samochodu w pracę sił, które prowadzą do jego uszkodzenia podczas kolizji. Nauczyciel przedstawia zadania i prosi uczniów o rozwiązanie ich przy tablicy. Po każdym zadaniu następuje jego podsumowanie, wyjaśnienie i przedstawienie wniosków przez uczniów i nauczyciela. Przykładowa tematyka zadań:
Podczas realizacji ćwiczeń należy wykorzystać materiały multimedialne dostępne w Internecie, np. nagrania z crash testów (przykład: https://www.youtube.com/watch?v=uicYbBF-oHQ). Znając początkową prędkość samochodu, uczniowie mogą przeprowadzić „doświadczenie”, wyznaczyć na podstawie filmu czas zderzenia z barierą i na tej podstawie określić siłę zgniatającą pojazd (i kierowcę/pasażerów). | |
Faza podsumowująca: | |
Podkreślenie olbrzymich wartości sił występujących podczas zderzenia szybko jadącego samochodu z przeszkodą. Wskazanie przez nauczyciela (np. na podstawie wyprowadzenia z uczniami odpowiedniej zależności), że siła ta rośnie proporcjonalnie do kwadratu prędkości pojazdu. Wykazanie na tej podstawie konieczności przestrzegania ograniczeń prędkości na drodze. | |
Praca domowa: | |
Analiza Przykładu 3 przedstawionego w e‑materiale. Rozwiązanie zadań dołączonych do e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być wykorzystane w czasie lekcji lub do samodzielnej pracy uczniów. |