Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Mowy Cycerona jako ideał sztuki krasomówczej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Tworzenie wypowiedzi.
4. Doskonalenie umiejętności retorycznych, w szczególności zasad tworzenia wypowiedzi spójnych, logicznych oraz stosowania kompozycji odpowiedniej dla danej formy gatunkowej.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
3) rozpoznaje specyfikę tekstów publicystycznych (artykuł, felieton, reportaż), retorycznych (przemówienie, laudacja, homilia), popularnonaukowych i naukowych (rozprawa); wśród tekstów prasowych rozróżnia wiadomość i komentarz; rozpoznaje środki językowe i ich funkcje zastosowane w tekstach; odczytuje informacje i przekazy jawne i ukryte; rozróżnia odpowiedzi właściwe i unikowe;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
1) rozróżnia pojęcie stylu i stylizacji, rozumie ich znaczenie w tekście;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
4) wyjaśnia, w jaki sposób użyte środki retoryczne (np. pytania retoryczne, wyliczenia, wykrzyknienia, paralelizmy, powtórzenia, apostrofy, przerzutnie, inwersje) oddziałują na odbiorcę;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
9) stosuje retoryczne zasady kompozycyjne w tworzeniu własnego tekstu; wygłasza mowę z uwzględnieniem środków pozajęzykowych;
IV. Samokształcenie.
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
6) odczytuje poglądy filozoficzne zawarte w różnorodnych dziełach;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) odróżnia elementy stałe i fakultatywne przemówień;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • tworzy mapę myśli z cechami dobrej mowy;

  • zapoznaje się z postacią Cycerona;

  • wskazuje środki stylistyczne we fragmentach mów;

  • wyjaśnia, kim jest dobry mówca;

  • omawia znaczenie słynnych mów Cycerona dla starożytnego Rzymu;

  • bierze udział w dyskusji podsumowującej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli;

  • rozmowa kierowana.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Na tydzień przed lekcją nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie przykładu dobrej mowy. Uczniowie, wybierając tekst dobrej mowy, powinni kierować się własnymi odczuciami jako odbiorcy: jakie słowa byłyby w stanie ich poruszyć, zmusić do działania lub zmiany poglądów.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.

  2. Chętni lub wybrani przez nauczyciela uczniowie prezentują fragmenty mów. Intuicyjnie określają, jakie były kryteria ich wyboru, odpowiadają na pytanie: co sprawiło, że akurat ten tekst przykuł twoją uwagę? Wypisanie cech dobrej mowy przy pomocy mapy myśli.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z sekcją Przeczytaj: poznają postać Cycerona oraz przykłady jego mów. Po cichej, indywidualnej lekturze wskazują środki stylistyczne w zamieszczonych w materiale fragmentach. Identyfikują w nich również wcześniej omówione i zebrane w mapie myśli cechy dobrej mowy.

  2. Prezentacja filmu: wykładu prof. Aleksandra Mikołajczaka. Po prezentacji uczniowie dzielą się na grupy i opracowują w nich następujące zagadnienia:
    Grupa A: dlaczego mówimy dziś o Cyceronie?;
    Grupa B: cechy dobrego mówcy według Cycerona ze wskazaniem tych cech w przykładach mów przyniesionych przez uczniów na zajęcia;
    Grupa C: słynne mowy Cycerona – tematyka i znaczenie dla starożytnego Rzymu;
    Grupa D: środki stylistyczne w mowach Cycerona oraz funkcje dobrej mowy.
    Po wyznaczonym czasie uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Uzupełnienie mapy myśli z cechami dobrej mowy.

  3. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 3‑6 w sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Dyskusja podsumowująca na jeden temat do wyboru:
    – czy Cycerona można nazwać mówcą współczesnym?
    – czy sztuka pięknego wysławiania się to umiejętność przydatna także dziś?

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi

  2. Cyceron twierdził, że retoryka to potężne narzędzie, które może służyć zarówno celom szlachetnym, jak i doprowadzić do katastrofy. Sformułuj tezę, zbierz argumenty i przygotuj przemówienie na ten temat.

Materiały pomocnicze:

  • Romuald Piekarski, Mówca – myśliciel – pisarz humanista, czyli Cyceron o wolności, w: „Annales Collegii Nobilium Opolienses”, 5 (2016), s. 135‑175.

  • Marta Czapińska‑Bambara, Ethos przywódcy politycznego w myśli starożytnej i renesansowej. Platon, Cyceron, Machiavelli, Guicciardini, Łódź 2019.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.