Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Sz. Małecki, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak brom reaguje z metalami?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
5) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (, , , ), chloru, siarki z metalami (, , , , , ).
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
10) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (, , , , ), chloru, bromu i siarki z metalami (, , , , , ); chloru z wodą.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
pisze i uzgadnia równania reakcji bromu z metalami;
wiąże położenie bromu w układzie okresowym z jego reaktywnością;
na podstawie reaktywności bromu przewiduje, jakie produkty powstaną w wyniku reakcji bromu z metalami.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
symulacja interaktywna;
róża wiatrów.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału. Następnie zadaje uczniom pytanie: Czy wiecie co ma wspólnego sen z bromem?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się udzielić odpowiedzi na pytania: Czy brom jednakowo reaguje z wszystkimi metalami?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy układ okresowy pierwiastków. Prosi uczniów o wskazanie 17 grupy układu okresowego. Uczniowie wymieniają pierwiastki znajdujące się w grupie 17. Następnie wyjaśniają na forum klasy, jak i dlaczego zmieniają się właściwości pierwiastków w grupie (wyjaśnienia w oparciu o budowę atomów) – reaktywność, kolor, stan skupienia. Nauczyciel i pozostali uczniowie weryfikują poprawność wypowiedzi. Nauczyciel ewentualnie wyjaśnia niezrozumiale kwestie.
Nauczyciel proponuje uczniom pracę w parach z symulacją interaktywną i podaje do zweryfikowania hipotezę: Brom reaguje z metalami. Uczniowie zapoznają się z poleceniem i badają reaktywność bromu z metalami. Wykonują ćwiczenia zawarte w medium.
Następnie uczniowie omawiają na forum klasy reakcje bromu z metalami. Wyjaśniają, jakie związki powstają i jaki jest ich charakter. Omawiają, do którego stopnia utlenienia utleniają się metale w reakcji z bromem.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia, zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Róża wiatrów (patrz materiały pomocnicze). Nauczyciel poprzez zastosowanie tego narzędzia może dokonać ewaluacji zajęć, umieszczając nazwy elementu podlegającego ocenie, np. atmosfera zajęć, przydatność materiałów, stopień zaangażowania uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, stopień trudności materiału, atrakcyjność lekcji i etc. Przygotowaną „różę” nauczyciel rozdaje uczniom i prosi o zaznaczenie na każdej osi punktu odpowiadającego ocenie. Następnie punkty na sąsiednich osiach uczniowie łączą ze sobą i w ten sposób każdy z uczniów otrzymuje swoją „różę”, którą wręcza prowadzącemu. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie na podsumowanie, po wcześniej analizie.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja interaktywna może być wykorzystana w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy odrabianiu zadania domowego. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać laboratorium samorozwoju celem uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje do ewaluacji lekcji różę wiatrów. Róża wiatrów jest jedną z graficznych metod pozwalających ocenić jednocześnie wiele elementów zajęć. W przypadku ewaluacji zajęć, na osiach w miejsce kierunku umieść się nazwę elementu podlegającego ocenie (atmosfera zajęć, przydatność materiałów, stopień zaangażowania uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, stopień trudności materiału, atrakcyjność lekcji). Liczba osi jest dowolna i może być rozbudowywana w zależności od potrzeb. Linię osi podziel na odcinki i przypisz im odpowiednie wartości – od 1 do 10 lub skalę ocen 1‑6. Tak przygotowaną „różę” rozdaj uczestnikom i poproś o zaznaczenie na każdej osi punktu odpowiadającego ocenie. Następnie punkty na sąsiednich osiach uczniowie łączą ze sobą i w ten sposób każdy z uczniów otrzymuje swoją „różę”, którą wręcza prowadzącemu.