Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Głos z oddali. O Jerzym Giedroyciu i paryskiej „Kulturze”
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz postać i działalność Jerzego Giedroycia.
Określisz rolę Jerzego Giedroycia w rozwoju polskiej literatury czasów powojennych.
Ocenisz znaczenie działalności Instytutu Literackiego i paryskiej „Kultury”.
Wskażesz uniwersalne wartości właściwe kulturze europejskiej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje postawy artystyczne twórców skupionych w polskich ośrodkach emigracyjnych po II wojnie światowej;
przedstawia genezę Insytutu Literackiego w Paryżu, odwołując się do biografii Jerzego Giedroycia;
charakteryzuje działalność paryskiej „Kultury”;
dostrzega uniwersalne wartości właściwe kulturze europejskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem Głos z oddali. O Jerzym Giedroyciu i paryskiej „Kulturze”.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i przydziela tematy do opracowania:
grupa 1 przygotuje wiadomości na temat sytuacji pisarzy polskich po zakończeniu II wojny światowej i warunków, w jakich przyszło im tworzyć (nauczyciel podpowiada, by uczniowie przypomnieli o ustaleniach szczecińskiego zjazdu literatów z 1949 roku);
grupa 2 przygotuje wiadomości na temat polskiego środowiska emigracyjnego skupionego wokół londyńskiego Związku Pisarzy Polskich na Obczyźnie;
grupa 3 przygotuje wiadomości na temat polskiego środowiska emigracyjnego skupionego wokół Instytutu Literackiego w Paryżu;
grupa 4 przygotuje wiadomości na temat polskich pisarzy rozproszonych po świecie po II wojnie światowej, m.in. o Florianie Czarnyszewiczu, Witoldzie Gombrowiczu, Czesławie Miłoszu, Sławomirze Mrożku, Marku Hłasce.
Uczniowie zwracają uwagę na okoliczności pracy twórczej na emigracji, sposobach dotarcia do polskiego czytelnika, ingerencję cenzury, odbiór twórczości w kraju i za granicą.
Podczas pracy wszystkie grupy mogą wykorzysytać informacje z bloku tekstowego oraz audiobooka zamieszczonych w e‑materiale.
Faza wprowadzająca:
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel rozpoczyna tę fazę lekcji od pytania: czy po zakończeniu II wojny światowej polscy pisarze i poeci mogli tworzyć tworzyć w pełni swobodnie? Oddaje głos grupie 1. Pozostali uczniowie mogą włączyć się do prezentacji grupy, notują także najważniejsze informacje.
Z ustaleń pierwszej grupy powinno wyniknąć, że twórczość artystyczna w PRL‑u była ograniczona ingerencją władz. Nauczyciel stawia kolejne pytanie: W jaki sposób ośrodki emigracyjne próbowały wpłynąć na sytuację w kraju? Prosi o zaprezentowanie ustaleń grupy 2–4.
W drugiej części tej fazy lekcji uczniowie wykonują w parach ćw. 3–7 z sekcji „Sprawdź się”, a po upływie ustalonego czasu nauczyciel weryfikuje poprawność ich odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Podsumowaniem pracy uczniów podczas lekcji powinna być odpowiedź na pytanie: Jaką rolę odegrał Jerzy Giedroyc i stworzony przez niego ośrodek kultury polskiej w Maisons‑Laffitte? Jakie wartości były kluczowe dla Redaktora i skupionych wokół niego osób?
Uczniowie wypowiadają się swobodnie, a najważniejsze informacje notują w zeszytach.Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Na podstawie wypowiedzi osób związanych ze środowiskiem „Kultury” scharakteryzuj zasługi Jerzego Giedroycia dla kultury i świadomości polskiej po II wojnie światowej.
Materiały pomocnicze:
Jacek Breczko, Poglądy historiozoficzne pisarzy z kręgu „Kultury” paryskiej, Lublin 2010.
Jerzy Giedroyc i rola miesięcznika „Kultura”, cykl „Ślady pamięci”, Polskie Radio pr. II.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.