Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Głos z oddali. O Jerzym Giedroyciu i paryskiej „Kulturze”

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Poznasz postać i działalność Jerzego Giedroycia.

  • Określisz rolę Jerzego Giedroycia w rozwoju polskiej literatury czasów powojennych.

  • Ocenisz znaczenie działalności Instytutu Literackiego i paryskiej „Kultury”.

  • Wskażesz uniwersalne wartości właściwe kulturze europejskiej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • charakteryzuje postawy artystyczne twórców skupionych w polskich ośrodkach emigracyjnych po II wojnie światowej;

  • przedstawia genezę Insytutu Literackiego w Paryżu, odwołując się do biografii Jerzego Giedroycia;

  • charakteryzuje działalność paryskiej „Kultury”;

  • dostrzega uniwersalne wartości właściwe kulturze europejskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • odwrócona klasa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem Głos z oddali. O Jerzym Giedroyciu i paryskiej „Kulturze”.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i przydziela tematy do opracowania:

  • grupa 1 przygotuje wiadomości na temat sytuacji pisarzy polskich po zakończeniu II wojny światowej i warunków, w jakich przyszło im tworzyć (nauczyciel podpowiada, by uczniowie przypomnieli o ustaleniach szczecińskiego zjazdu literatów z 1949 roku);

  • grupa 2 przygotuje wiadomości na temat polskiego środowiska emigracyjnego skupionego wokół londyńskiego Związku Pisarzy Polskich na Obczyźnie;

  • grupa 3 przygotuje wiadomości na temat polskiego środowiska emigracyjnego skupionego wokół Instytutu Literackiego w Paryżu;

  • grupa 4 przygotuje wiadomości na temat polskich pisarzy rozproszonych po świecie po II wojnie światowej, m.in. o Florianie Czarnyszewiczu, Witoldzie Gombrowiczu, Czesławie Miłoszu, Sławomirze Mrożku, Marku Hłasce.
    Uczniowie zwracają uwagę na okoliczności pracy twórczej na emigracji, sposobach dotarcia do polskiego czytelnika, ingerencję cenzury, odbiór twórczości w kraju i za granicą.
    Podczas pracy wszystkie grupy mogą wykorzysytać informacje z bloku tekstowego oraz audiobooka zamieszczonych w e‑materiale.

Faza wprowadzająca:

  1. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem.

  2. Podanie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel rozpoczyna tę fazę lekcji od pytania: czy po zakończeniu II wojny światowej polscy pisarze i poeci mogli tworzyć tworzyć w pełni swobodnie? Oddaje głos grupie 1. Pozostali uczniowie mogą włączyć się do prezentacji grupy, notują także najważniejsze informacje.

  2. Z ustaleń pierwszej grupy powinno wyniknąć, że twórczość artystyczna w PRL‑u była ograniczona ingerencją władz. Nauczyciel stawia kolejne pytanie: W jaki sposób ośrodki emigracyjne próbowały wpłynąć na sytuację w kraju? Prosi o zaprezentowanie ustaleń grupy 2–4.

  3. W drugiej części tej fazy lekcji uczniowie wykonują w parach ćw. 3–7 z sekcji „Sprawdź się”, a po upływie ustalonego czasu nauczyciel weryfikuje poprawność ich odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Podsumowaniem pracy uczniów podczas lekcji powinna być odpowiedź na pytanie: Jaką rolę odegrał Jerzy Giedroyc i stworzony przez niego ośrodek kultury polskiej w Maisons‑Laffitte? Jakie wartości były kluczowe dla Redaktora i skupionych wokół niego osób?
    Uczniowie wypowiadają się swobodnie, a najważniejsze informacje notują w zeszytach.

  2. Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...

Praca domowa:

  1. Na podstawie wypowiedzi osób związanych ze środowiskiem „Kultury” scharakteryzuj zasługi Jerzego Giedroycia dla kultury i świadomości polskiej po II wojnie światowej.

Materiały pomocnicze:

  • Jacek Breczko, Poglądy historiozoficzne pisarzy z kręgu „Kultury” paryskiej, Lublin 2010.

  • Jerzy Giedroyc i rola miesięcznika „Kultura”, cykl „Ślady pamięci”, Polskie Radio pr. II.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.