Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1AkTSqG1Uuhq1
Ćwiczenie 1
Zaznacz prawidłowe odpowiedzi. Miesięcznik „Kultura”... Możliwe odpowiedzi: 1. ukazywał się w Krakowie., 2. miał w gronie swoich współpracowników m.in. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego., 3. miał charakter wolnościowy, opozycyjny wobec władz w Polsce., 4. ukazuje się do dziś., 5. po raz pierwszy ukazał się w Rzymie., 6. nigdy nie ukazywał się w Paryżu.
RBJDO3n3OCccL11
Ćwiczenie 2
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz: prawda czy fałsz. Jerzy Giedroyc od czasów studenckich pisał teksty publicystyczne i współpracował z czasopismami o tematyce kulturalnej i politycznej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jerzego Gierdoycia na kierownika Instytutu Literackiego w Rzymie mianował generał Maczek. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jerzy Giedroyc był zwolennikiem Józefa Piłsudskiego i jego polityki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jerzy Giedroyc był sekretarzem Ambasady RP w Bukareszcie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Miesięcznik „Kultura” miał charakter wyłącznie kulturalny, był neutralny politycznie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz

Tekst do ćwiczeń 3–4

Andrzej Stanisław Kowalczyk Giedroyc i „Kultura”

(...) członkowie Związku Pisarzy Polskich na ObczyźnieZwiązek Pisarzy Polskich na ObczyźnieZwiązku Pisarzy Polskich na Obczyźnie przyjęli taktykę izolacji. W specjalnej uchwale z roku 1947 zobowiązali się do niedrukowania w kraju. Giedroyc był przeciwnego zdania. Wtedy też zaczęły się kształtować dwa główne środowiska literackie emigracji: jedno londyńskie, drugie skupione wokół „Kultury”. Pierwsze akceptowało program legalizmulegalizmlegalizmu. Drugie, nie zorganizowane, nie formułowało żadnego wspólnego credocredocredo politycznego. Autorzy ci gremialnie wystąpili tylko raz, w roku 1956, biorąc udział w ankiecie miesięcznika na temat kolejnej uchwały Związku Pisarzy Polskich na Obczyźnie, zalecającej bojkot krajowych pism i wydawnictw. Twórców drukujących w „Kulturze” bardzo wiele dzieliło, łączyło na pewno jedno: niezgoda na podporządkowanie sztuki polityce, arbitralne dzielenie pisarzy i czytelników według kryteriów ideologicznych.

kow2 Źródło: Andrzej Stanisław Kowalczyk, Giedroyc i „Kultura”, Wrocław 1999, s. 100.
RYb04HGZxKInH3
Ćwiczenie 3
Stanowisko pisarzy skupionych wokół „Kultury” oznacza niezgodę na... Możliwe odpowiedzi: 1. dzielenie pisarzy na krajowych i emigracyjnych., 2. jednomyślność., 3. drukowanie swoich utworów w PRL.
31
Ćwiczenie 4

Opisz własnymi słowami dwie taktyki polskich środowisk literackich na emigracji po II wojnie światowej.

RbyOS0mnabCZK
(Uzupełnij).

Tekst do ćwiczeń 5–8

Andrzej Stanisław Kowalczyk Giedroyc i „Kultura”

Zeszyt otwierają dwa teksty: Z kryzysu ducha Paula ValèryPaul ValèryPaula ValèryZmierzch cywilizacji Benedetto CrocegoBenedetto CroceBenedetto Crocego. Pierwszy powstał po I wojnie światowej, drugi w roku 1946. Temat kryzysu kultury europejskiej podejmują również redaktorzy w swym wstępie. Najgroźniejszymi przejawami kryzysu jest dla nich niemiecki katastrofizm cywilizacyjny, który posłużył nacjonalistom niemieckim jako narzędzie rozkładu duchowego narodów europejskich, i komunizm sowiecki, oznaczający zerwanie ciągłości tradycji. Pierwszy, odbierając ludziom wolę walki, przygotował teren dla niemieckiego imperializmu i nazizmu; drugi w imię utopijnej ideologii obwieszczającej początek nowej ery zaprowadził terror barbarzyństwa. Ze swej strony redaktorzy pisma deklarowali, że pragnie ono uprzytomnić czytelnikom polskim, którzy wybrali emigrację, iż „krąg kulturalny, w którym żyją, nie jest kręgiem wymarłym”. „Kultura” chce również dotrzeć do czytelników polskich w kraju i „wzmóc w nich wiarę, że wartości, które są im bliskie, nie zawaliły się pod obuchem nagiej siły”. Wreszcie pismo „chce szukać w świecie cywilizacji zachodniej tej woli życia, bez której Europejczyk umrze, tak jak umarły niegdyś kierownicze warstwy dawnych imperiów”. Postawę heroiczną zawartą w przesłaniu tego pierwszego zeszytu „Kultury” dobrze wyraża pointa eseju Crocego: „W praktyce, znamy swój obowiązek: walczyć na swoim posterunku pro aris et focispro aris et focispro aris et focis, o nasze kościoły i nasze domy, bronić ich do upadłego. Rozpadną się? Ocaleją w części czy w całości? [….] Ale nawet w najgorszym wypadku postawa nasza jest jasna, gdyż tylko ona jedna nie obniża pełni życia duchowego człowieka i odwraca się od kalekiej i nikczemnej zasady przeżycia za wszelką cenę”.

Cały niemal zeszyt poświęcony został polemice z ideami i postawami bądź wprost niszczącymi kulturę europejską (jak komunizm), bądź sprzyjającymi destrukcji (jak egzystencjalizm). (...)

Równie ważnym tekstem jest esej Józefa Czapskiego poświęcony pamięci Pierre’a BonnardaPierre BonnardPierre’a Bonnarda pt. Raj utracony. Rozważanie sztuki malarza tak bliskiego Czapskiemu skłania go do postawienia pytania o stosunek artysty drugiej połowy XX w. do owych „rzeczy ważniejszych”, od których przed wojną chciał swoją sztukę uwolnić, a które po wojnie „przesłaniają cały świat, dławią”. Malarstwo natury, radości i czystych spekulacji barwnych jest w roku 1947 dla autora Na nieludzkiej ziemi sztuką raju utraconego. Chwila obecna stawia artystę wobec zagadnień, których nie wolno mu w swej sztuce zignorować. Być wiernym pamięci Bonnarda oznacza nic innego jak pozostać wiernym swemu czasowi, odpowiedzieć na jego wyzwanie.

kow Źródło: Andrzej Stanisław Kowalczyk, Giedroyc i „Kultura”, Wrocław 1999, s. 76–80.
21
Ćwiczenie 5

Na podstawie tekstu sformułuj własnymi słowami odpowiedź na pytanie: w czym redaktorzy pierwszego numeru „Kultury” upatrywali zagrożenie dla europejskiej kultury?

R1DgBPVr0Kl78
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wskaż, jakie wartości według redaktorów pierwszego numeru „Kultury” są nadzieją dla duchowej przyszłości Europy.

R1drgOlwFuaS5
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, dlaczego redaktorzy pierwszego numeru „Kultury” uważali egzystencjalizm za destrukcyjny. Czego szukali w zamian? Zacytuj odpowiedni fragment tekstu.

Informacje o egzystencjalizmie możesz znaleźć w lekcji: Samotność bohaterów Dżumy w kontekście filozofii egzystencjalnejhttps://epodreczniki.pl/b/samotnosc‑bohaterow‑dzumy‑w-kontekscie‑filozofii‑egzystencjalnej/Pf85qH65MSamotność bohaterów Dżumy w kontekście filozofii egzystencjalnej

Rf2UGUoaIjo5k
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8

Zidentyfikuj zadania, jakie Józef Czapski stawiał sztuce po II wojnie światowej.

RdUgdSqeEJMEK
(Uzupełnij).

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat twórczości Józefa Czapskiego, zapoznaj się z materiałem: Wspomnienia starobielskieNa nieludzkiej ziemi Józefa Czapskiego jako świadectwa zbrodni sowieckichhttps://epodreczniki.pl/b/wspomnienia‑starobielskie‑i-na‑nieludzkiej‑ziemi‑jozefa‑czapskiego‑jako‑swiadectwa‑zbrodni‑sowieckich/PRJjWP3reWspomnienia starobielskieNa nieludzkiej ziemi Józefa Czapskiego jako świadectwa zbrodni sowieckich

Paul Valèry
Benedetto Croce
pro aris et focis
Związek Pisarzy Polskich na Obczyźnie
Pierre Bonnard
credo
legalizm