Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Arkadiusz Glebow
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wykorzystanie metody GIS w praktyce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy:
I. Źródła informacji geograficznej, technologie geoinformacyjne oraz metody prezentacji danych przestrzennych: obserwacje, pomiary, mapy, fotografie, zdjęcia satelitarne, dane liczbowe oraz graficzna i kartograficzna ich prezentacja. Uczeń:
6) wykazuje przydatność fotografii i zdjęć satelitarnych do pozyskiwania informacji o środowisku geograficznym oraz interpretuje ich treść;
7) podaje przykłady wykorzystania narzędzi GIS do analiz zróżnicowania przestrzennego środowiska geograficznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej,
rozróżnia strukturę GIS,
przytacza przykłady praktycznego wykorzystania funkcji oprogramowania objętego tematem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm,
strategia waloryzująca,
strategia operacyjna.
Metody i techniki:
self‑Organized Learning Enviroment (SOLE),
metoda informacji zwrotnej,
mapa myśli,
ćwiczenia przedmiotowe.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Materiały pomocnicze
Literatura:
Bielecka, E., Systemy informacji geograficznej: teoria i zastosowania, Wydawnictwo Polsko‑Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, Warszawa 2006.
Drzewiecki, W., Systemy Informacji Geograficznej, Akademia Górniczo‑Hutnicza, Kraków 2004.
Gotlib, D., Iwaniak, A., Olszewski R., GIS: obszary zastosowań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Kwiecień, J., Systemy informacji geograficznej: podstawy, Wydawnictwa Uczelniane Akademii Techniczno‑Rolniczej, Bydgoszcz 2004.
Litwin, L., Myrda G., Systemy Informacji Geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS. SIP, SIT, LIS, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2005.
Myrda G., GIS czyli mapa w komputerze, Helion, Gliwice 1997.
Urbański J., Zrozumieć GIS: analiza informacji przestrzennej, PWN, Warszawa 1997.
Internetowe serwisy mapowe:
Inne zasoby internetowe:
artykuł opisujący zastosowania systemów informacji geograficznej www.geoforum.pl/gis/zastosowania,
definicja Systemu Informacji Geograficznej www.gis‑support.pl/co‑to‑jest‑gis,
tekst na portalu geoinformacyjnym o funkcjach systemów informacji geograficznej www.gisplay.pl/gis/funkcje‑gis.html.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wstępna:
Nauczyciel/ka przedstawia temat i cele zajęć.
Nauczyciel/ka pyta kilku uczniów o to, czy wiedzą, czym jest GIS i gdzie się go wykorzystuje.
Faza realizacyjna:
Po uzyskaniu odpowiedzi z części wstępnej nauczyciel/ka przybliża historię oraz pojęcie GIS w oparciu o treść e‑materiału.
Nauczyciel/ka prosi o zapoznanie się z pozostałą częścią e‑materiału, zwracając szczególną uwagę na funkcje oprogramowania typu GIS.
Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem.
Nauczyciel/ka prosi by w grupach składających się z 2‑3 osób uczniowie wybrali branżę i określili funkcje GIS, które mogą wspierać jej rozwój.
Grupy prezentują na forum klasy swoje przemyślenia.
Nauczyciel/ka prosi o samodzielne wykonanie ćwiczenia związanego z mapą myśli.
Nauczyciel/ka wyznacza kilka osób, by przedstawiły wykonane zadanie.
Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia 1–7 z bloku ćwiczeń interaktywnych.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel/ka wspólnie z uczniami dokonuje weryfikacji ukazanych map myśli.
Uczniowie zadają pytania uzupełniające.
Praca domowa: uczniowie wykonują ćwiczenie 8. z bloku ćwiczeń interaktywnych.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: mapa myśli może zostać wykorzystana w różnych fragmentach lekcji. Może pełnić funkcję wprowadzającą, by uczniowie spróbowali zastanowić się nad możliwymi elementami i funkcjami systemów informacji geograficznej. Mapa wykonana w fazie podsumowującej lekcji utrwali i usystematyzuje wiedzę uczniów pozyskanych na lekcji. W ramach podsumowania lub powtórzenia informacji mapa myśli sprawdzi się także jako zadanie do wykonania w domu.