Dla nauczyciela
Autorka: Elżbieta Miterka
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zbiór liczb naturalnych. Działania w zbiorze liczb naturalnych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazywa liczby, opisując ich własności;
stosuje informacje o liczbach naturalnych, wielokątnych i palindromicznych do rozwiązywania zadań;
wykonuje działanie mnożenia, wykorzystując hinduski prostokąt;
analizuje poprawność przeprowadzonego dowodu;
stosuje poznaną regułę matematyczną do rozwiązania zadania;
projektuje sudoku, wykorzystując poznane własności liczb;
przedstawia argumenty na temat:
Dlaczego warto poznać liczby naturalne?
.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
śniegowa kula;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi grupe chętnych/wybranych uczniów o przygotowanie prezentacji na temat liczb Lychrel. Zadanie uczniów polega na znalezieniu (lub opracowaniu) i uwzględnieniu w swojej prezentacji przede wszystkim materiałów wizualnych (krótkich filmów, fotografii, schematów). Prezentacje powinny zawierać jak najmniej tekstu – jej treść przedstawią uczniowie ustnie podczas zajęć.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel pyta uczniów: Jakie są rodzaje liczb naturalnych? Po wykonaniu zadania i ustaleniu wspólnie przez uczniów rodzajów liczb naturalnych nauczyciel weryfikuje je i – w razie potrzeby – uzupełnia.
Działania arytmetyczne na liczbach naturalnych w systemie dziesiątkowym. Uczniowie przedstawiają znane im działania na liczbach naturalnych, nazywają elementy każdego działania i ich wyniki.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie, pracując w parach, opracowali zagadnienia: jedna osoba – liczby wielokątne, a druga – liczby palindromiczne. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie wymieniają się informacjami. Nauczyciel prosi chętnych/wybranych uczniów o zreferowanie tego, czego dowiedzieli się od sąsiada.
Wybrani przed lekcją uczniowie przedstawiają przygotowaną prezentację na temat liczb Lychrel. Pozostali uczniowie mogą zadawać im pytania i prosić o wyjasnienia. Na koniec oceniają pracę kolegów, mówią, co było interesujące, co niejasne.
Uczniowie analizują własność liczb wskazaną przez Lehmera. Próbują ustalić palindromy dla kilku liczb wybranych przez nauczyciela.
Uczniowie korzystają z infografiki i omawiają ją wraz z nauczycielem.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie zawarte w temacie zajęć. Uczniowie dyskutują, odnosząc się do treści i przebiegu lekcji. Następnie nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Przygotuj klasyczne sudoku w kwadracie pól, wykorzystując poznane informacje o liczbach.
Materiały pomocnicze:
Liczby naturalne, całkowite i wymierneLiczby naturalne, całkowite i wymierne
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać infografikę do pracy w parach lub w grupach. Uczniowie przygotowują swoje propozycje, a następnie prezentują je na forum klasy.