Sprawdź się
Sudoku: w puste pola wpisz liczby od do tak, aby w każdym wierszu, każdej kolumnie i w każdym kwadracie ograniczonym grubą linią, znalazło się dziewięć różnych cyfr. Dodatkowy warunek wiąże się z czerwonymi liniami łamanymi: kolejne cyfry, które zapiszesz na każdej z tych linii (cyfr jest lub ), powinny tworzyć palindrom. W rozwiązaniu wskaż sumę cyfr na obu przekątnych. Jak, twoim zdaniem, dodatkowy warunek wpływa na rozwiązanie zadania: utrudnia je czy ułatwia?
![Ilustracja](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R9qAafvvL5M09/1645455147/sI2um8cIYlZWdEKs70AKC7rrAjlLajcB.png)
Z pierwszych palindromów – od do – wybrano i utworzono z nich kwadrat magiczny . Kwadrat magiczny to taki, w którym suma (zwana sumą magiczną) czterech liczb w każdym wierszu, kolumnie i na obu przekątnych jest taka sama. Poniżej znajdują się: z lewej strony – liczb, z których dokonano wyboru, z prawej – kwadrat z ujawnionymi liczbami. Twoje zadanie polega na wypełnieniu właściwymi liczbami pozostałych pól tak, aby powstał kwadrat magiczny. Jego suma magiczna także powinna być palindromem. W rozwiązaniu podaj tę sumę.
![Ilustracja przedstawia pewne liczby umieszczone po lewej stronie i kwadrat magiczny po prawej. Liczby, które zostały wykorzystane do uzupełnienia kwadratu magicznego są skreślone. Liczby po lewej stronie to: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 22, 33, 44, 55, 66, 77, 88, 99, 101, 111, 121, 131, 141, 151, 161, 171, 181, 191, 202, 212, 222, 232, 242, 252. Kwadrat magiczny po prawej stronie ilustracji składa się z szesnastu kwadratowych pól, czyli ma cztery wiersze i cztery kolumny. Pola kwadratu zostały następująco uzupełnione: wiersz pierwszy kolumna pierwsza: cyfra 2, wiersz pierwszy kolumna trzecia: liczba 131, wiersz trzeci kolumna druga: liczba 33, wiersz czwarty kolumna pierwsza: liczba 181, wiersz czwarty kolumna trzecia: cyfra 3.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RAu5lPKRWvBqe/1645455149/9fJ7oamof5TOcGLK5iMIaM5RY1B5eIAf.png)
Zaprojektuj sudoku, wykorzystując poznane informacje o liczbach.
Jakich argumentów użyjesz, by przekonać koleżankę lub kolegę, że warto uczyć się o liczbach naturalnych?