Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Interpretacja geometryczna układu równań liniowych z dwiema niewiadomymi z wartością bezwzględną
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
IV. Układy równań. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi; podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;
2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje w zakresie wielojęzyczności
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia graficzną ilustrację układu równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi z wartością bezwzględną
odczytuje liczbę rozwiązań układu równań z wartością bezwzględną na podstawie jego ilustracji graficznej
odczytuje rozwiązanie układu równań z wartością bezwzględną na podstawie jego ilustracji geometrycznej
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem apletu
stoliki zadaniowe
Formy pracy:
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
praca w grupach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają sobie w grupach wiadomości i umiejętności związane z rysowaniem wykresów równań danych różnymi wzorami.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, pracując w parach, analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” i „Aplet”.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie pracują metodą stolików zadaniowych (na każdym stoliku po dwa ćwiczenia interaktywne). Rozwiązują ćwiczenia interaktywne, pracując w grupach wyznaczonych przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Przedstawiciele grup krótko omawiają trudności, na jakie natknęli się podczas rozwiązywania zadań.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Aplet może być wykorzystany przez uczniów jako pomoc przy rozwiązywaniu pracy domowej oraz utrwaleniu wiadomości z lekcji. Można go też wykorzystać na zajęciach pokazujących wykorzystanie wartości bezwzględnej.