Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rachunek prawdopodobieństwa z przymrużeniem oka
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, klasa III lub IV, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) oblicza prawdopodobieństwo warunkowe i stosuje wzór Bayesa, stosuje twierdzenie o prawdopodobieństwie całkowitym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje zadania z rachunku prawdopodobieństwa, korzystając z typowych wzorów probabilistycznych
przyporządkuje dane zadanie do określonego typu zadań z rachunku prawdopodobieństwa (np. zadanie na prawdopodobieństwo warunkowe, zadanie na prawdopodobieństwo całkowite, itp.)
systematyzuje i rozwija umiejętności rozwiązywania zadań z rachunku prawdopodobieństwa różnymi sposobami
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
karta kołowa
alfabet pomysłów
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kartony, mazaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą alfabetu pomysłów przypominają wiadomości związane z rachunkiem prawdopodobieństwa. Pierwszy uczeń zaczyna od litery , następny od litery , itd. Zadaniem pierwszego ucznia jest przypomnienie pojęcia, symbolu, wzoru, itp. związanego z rachunkiem prawdopodobieństwa, zaczynającego się od litery (lub związanego z tą literą). Np. wielką literą oznacza się bardzo często zdarzenie losowe, którego prawdopodobieństwo należy obliczyć.
Kolejny uczeń nawiązuje do litery – może przedstawić np. wzór Bayesa, itd.
Jeśli jakiś uczeń nie może powiązać danej litery z wiadomościami z rachunku prawdopodobieństwa, może poprosić o pomoc kolegów lub opuścić „kolejkę”.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Głównym celem zajęć jest utrwalenie i rozwinięcie umiejętności uczniów w zakresie wykorzystania znanych im już twierdzeń, wzorów, definicji rachunku prawdopodobieństwa. Zatem uczniowie przystępując do zajęć powinni już znać pojęcia, na których bazują przykłady w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie pracują w 5 grupach metodą karty kołowej. Każda z grup otrzymuje do „rozpracowania” jeden z przykładów z sekcji „Przeczytaj”. Zadaniem grupy jest przeanalizowanie zadania i rozwiązanie go co najmniej jeszcze dwoma innymi sposobami niż sposób prezentowany w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie mogą korzystać z dowolnych źródeł informacji. Mogą też sporządzić np. graficzne przedstawienie rozważanego problemu.
Przedstawiciele grup prezentują przygotowany przez siebie materiał, w taki sposób, aby pozostali uczniowie nauczyli się (lub przypomnieli sobie), jak rozwiązuje się zadania określonego typu.
Przy czym prezentacja musi być dowcipna, ciekawa i atrakcyjna. Może też być prezentowana „z przymrużeniem oka” ale rzetelnie.
Faza podsumowująca:
Liderzy omawiają pracę swoich grup , zwracając uwagę na sposób generowania pomysłów i pozyskiwania potrzebnych wiadomości.
Uczniowie dokonują oceny koleżeńskiej prac grupy, zadają pytania, wyjaśniają wątpliwości.Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Klasyczna definicja prawdopodobieństwa (treść rozszerzona)
Wskazówki metodyczne:
Galeria zdjęć interaktywnych może być wykorzystana przy okazji omawiania tematyki związanej z wyznaczaniem prawdopodobieństwa iloczynu zdarzeń lub sumy zdarzeń losowych.