Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Elżbieta Szerewicz |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Ciśnienie hydrostatyczne w obliczeniach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia obserwacyjna - dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach; praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Ciśnienie hydrostatyczne w obliczeniach” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyprowadza wzór na ciśnienie hydrostatyczne. Uczniowie podejmują dyskusję na jego temat. Nauczyciel tłumaczy, czym jest paradoks hydrostatyczny. Uczniowie napełniają wodą rurki o różnym kształcie do jednakowego poziomu wysokości. Nauczyciel wyjaśnia, czym jest pomiar przy pomocy barometru i jak jest on skonstruowany. Uczniowie obliczają masę atmosfery ziemskiej - rozwiązują zadanie rachunkowe. Następnie uczniowie i nauczyciel przechodzą do gry. Nauczyciel ustala punktację do gry (np. 0–5). Uczniowie oceniają swoje rozwiązania quizu. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości uczniowie rozwiązują zadania 1, 2, 3. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń: obowiązkowo zadanie 8, ponadto: zadanie o treści następującej: Ustaw na talerzyku, do góry dnem, szklankę napełnioną wodą. Zrób zdjęcie, jeśli się uda. Wyjaśnij zachowanie wody. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem zadań oraz przedyskutowaniem wyników. Może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |