Imię i nazwisko autora:

Elżbieta Szerewicz

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Ciśnienie hydrostatyczne w obliczeniach

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne:
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności;
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
II . Mechanika. Uczeń:
24) posługuje się pojęciem ciśnienia hydrostatycznego i stosuje je do obliczeń; analizuje równowagę cieczy w naczyniach połączonych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. definiuje, czym jest ciśnienie hydrostatyczne;

  2. stosuje ciśnienie hydrostatyczne w obliczeniach;

  3. analizuje różnice między ciśnieniem w zbiornikach otwartych i zamkniętych;

  4. określa znaczenie ciśnienia hydrostatycznego w przyrodzie i w życiu codziennym.

Strategie nauczania:

strategia obserwacyjna - dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości

Metody nauczania:

wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach; praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

e‑materiał „Ciśnienie hydrostatyczne w obliczeniach”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”.
Nauczyciel odwołuje się do potocznej wiedzy uczniów o ciśnieniu hydrostatycznym. Uczniowie dzielą się swoim doświadczeniem na temat nurkowania lub fascynacji łodziami podwodnymi.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel wyprowadza wzór na ciśnienie hydrostatyczne. Uczniowie podejmują dyskusję na jego temat. Nauczyciel tłumaczy, czym jest paradoks hydrostatyczny. Uczniowie napełniają wodą rurki o różnym kształcie do jednakowego poziomu wysokości. Nauczyciel wyjaśnia, czym jest pomiar przy pomocy barometru i jak jest on skonstruowany. Uczniowie obliczają masę atmosfery ziemskiej - rozwiązują zadanie rachunkowe. Następnie uczniowie i nauczyciel przechodzą do gry. Nauczyciel ustala punktację do gry (np. 0–5). Uczniowie oceniają swoje rozwiązania quizu.

Faza podsumowująca:

W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości uczniowie rozwiązują zadania 1, 2, 3.

Praca domowa:

Zadania z zestawu ćwiczeń: obowiązkowo zadanie 8, ponadto: zadanie o treści następującej: Ustaw na talerzyku, do góry dnem, szklankę napełnioną wodą. Zrób zdjęcie, jeśli się uda. Wyjaśnij zachowanie wody.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium bazowe można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem zadań oraz przedyskutowaniem wyników. Może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału.