Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Korespondencja sztuk. Henri Rousseau: Zaskoczony! lub Tygrys podczas burzy tropikalnej i Julia Hartwig Tygrys w domu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
rozpoznaje znaczące elementy dzieła plastycznego,
opisuje obraz Henriego Rousseau Zaskoczony! lub Tygrys podczas burzy tropikalnej,
wskazuje środki poetyckiego wyrazu w wierszu Julii Hartwig Tygrys w domu i określisz ich funkcje,
dokonuje interpretacji wiersza,
przeprowadza analizę porównawczą dwóch dzieł: obrazu i utworu poetyckiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
wykład;
pokaz.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Korespondencja sztuk. Henri Rousseau: Zaskoczony! lub Tygrys podczas burzy tropikalnej i Julia Hartwig Tygrys w domu”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z grafiką interaktywną zamieszczoną w lekcji.
Proponuje zainteresowanym osobom, przy przygotowały prezentację na temat prymitywizmu w malarstwie. Podpowiada uczniom, by zwrócili uwagę na takich twórców jak: Frida Kahlo, Nikifor, Tarsila do Amaral i oczywiście Henri RousseauRecytacja. Chętna lub wybrana osoba przygotowuje głośne czytanie utworu poetyckiego Tygrys w domu, z elementami aktorskiej interpretacji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Lekcja rozpoczyna się od prezentacji malarstwa prymitywnego przygotowanej przez uczniów. Po jej zakończeniu nauczyciel pyta widzów o ich wrażenia i prosi, by wskazali ważne wg nich cechy tej sztuki.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i zamieszczony w niej obraz Henri Rousseau. Uczniowie najpierw opowiadają o swoich wrażeniach. Później wykonują w parach polecenia 2, 3 i 4. Wskazane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi, nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Odczytanie tekstu literackiego z elementami interpretacji aktorskiej. Wybrana przed lekcją osoba prezentuje recytację utworu: Tygrys w domu. Po uczniowskiej prezentacji pozostała część klasy przedstawia swoje wrażenia dotyczące utworu oraz prezentacji. Uczniowie zapisują swoje wrażenia w formie notatki.
Uczniowie, nadal pracując w parach, wykonują ćwiczenia związane z analizą i interpretacją wiersza, czyli polecenie 2 i 3 oraz ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Schemat”.
Faza podsumowująca:
W części podsumowującej lekcję uczniowie wspólnie, pod kierunkiem nauczyciela, rozwiązują zadania 1‑4 z sekcji „Zastanów się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 5 z sekcji „Zastanów się”.
Materiały pomocnicze:
Ewa Dołowska, Wielcy malarze. Ich życie, inspiracje i dzieło, Warszawa 2002.
Maria Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 2015.
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.