Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Zależności między aktami normatywnymi powszechnie obowiązującymi w RP
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
4) przedstawia różne procedury przedratyfikacyjne w przypadku ratyfikowanych umów międzynarodowych w Rzeczypospolitej Polskiej; wskazuje zależności między rozporządzeniami a ustawami oraz zarządzeniami a uchwałami (w przypadku aktów prawa miejscowego) w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje, czym są akty prawne, w tym akty normatywne;
klasyfikuje akty normatywne powszechnie obowiązujące;
porównuje zależności między poszczególnymi aktami normatywnymi w RP.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem gry interaktywnej.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Czym są według nich akty prawne?
Co rozumieją pod pojęciem „aktów normatywnych powszechnie obowiązujących”?
Czy potrafią wskazać przykłady aktów normatywnych powszechnie obowiązujących?
Zebrane odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:
czym jest akt prawny i normatywny akt prawny powszechnie obowiązujący;
zależności między poszczególnymi aktami normatywnymi powszechnie obowiązującymi w RP.
2. Zespół klasowy zostaje podzielony na trzy grupy; każda grupa realizuje powierzone jej zadanie:
grupa I – przygotowuje projekt uchwały rady dowolnego powiatu w sprawie harmonogramu pracy aptek ogólnodostępnych na terenie tego powiatu;
grupa II – przygotowuje projekt uchwały rady dowolnej gminy w sprawie liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie tej gminy;
grupa III – przygotowuje projekt uchwały rady dowolnej gminy w sprawie dofinansowania do każdego dziecka objętego opieką i wyżywieniem w żłobkach na terenie tej gminy.
Przygotowane projekty omawia wybrana z każdej grupy osoba. W klasie zostaje przeprowadzona dyskusja na temat tego, czy uprawnienie organów samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej nie stanowi zagrożenia dla suwerenności państwa.
3. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące: normatywnych aktów prawnych powszechnie obowiązujących, ich hierarchii w systemie prawnym RP i zależności między sobą.
Faza podsumowująca
1. Praca z multimedium. Uczniowie rozwiązują quiz interaktywny.
2. Wykonanie ćwiczeń do multimedium (1–3).
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–8).
Materiały pomocnicze:
Dziennik Ustaw, dziennikustaw.gov.pl.
Dziennik Urzędowy Województwa Podkarpackiego, edziennik.rzeszow.uw.gov.pl.
ISAP – Internetowy System Aktów Prawnych, isap.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra interaktywna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o zależnościach między aktami normatywnymi powszechnie obowiązującymi w RP.