Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Zależności między aktami normatywnymi powszechnie obowiązującymi w RP

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

4) przedstawia różne procedury przedratyfikacyjne w przypadku ratyfikowanych umów międzynarodowych w Rzeczypospolitej Polskiej; wskazuje zależności między rozporządzeniami a ustawami oraz zarządzeniami a uchwałami (w przypadku aktów prawa miejscowego) w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje, czym są akty prawne, w tym akty normatywne;

  • klasyfikuje akty normatywne powszechnie obowiązujące;

  • porównuje zależności między poszczególnymi aktami normatywnymi w RP.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem gry interaktywnej.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie odpowiadają na pytania:

  • Czym są według nich akty prawne?

  • Co rozumieją pod pojęciem „aktów normatywnych powszechnie obowiązujących”?

  • Czy potrafią wskazać przykłady aktów normatywnych powszechnie obowiązujących?

Zebrane odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:

  • czym jest akt prawny i normatywny akt prawny powszechnie obowiązujący;

  • zależności między poszczególnymi aktami normatywnymi powszechnie obowiązującymi w RP.

2. Zespół klasowy zostaje podzielony na trzy grupy; każda grupa realizuje powierzone jej zadanie:

  • grupa I – przygotowuje projekt uchwały rady dowolnego powiatu w sprawie harmonogramu pracy aptek ogólnodostępnych na terenie tego powiatu;

  • grupa II – przygotowuje projekt uchwały rady dowolnej gminy w sprawie liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie tej gminy;

  • grupa III – przygotowuje projekt uchwały rady dowolnej gminy w sprawie dofinansowania do każdego dziecka objętego opieką i wyżywieniem w żłobkach na terenie tej gminy.

Przygotowane projekty omawia wybrana z każdej grupy osoba. W klasie zostaje przeprowadzona dyskusja na temat tego, czy uprawnienie organów samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej nie stanowi zagrożenia dla suwerenności państwa.

3. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące: normatywnych aktów prawnych powszechnie obowiązujących, ich hierarchii w systemie prawnym RP i zależności między sobą.

Faza podsumowująca

1. Praca z multimedium. Uczniowie rozwiązują quiz interaktywny.

2. Wykonanie ćwiczeń do multimedium (1–3).

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–8).

Materiały pomocnicze:

Dziennik Ustaw, dziennikustaw.gov.pl.

Dziennik Urzędowy Województwa Podkarpackiego, edziennik.rzeszow.uw.gov.pl.

ISAP – Internetowy System Aktów Prawnych, isap.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Gra interaktywna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o zależnościach między aktami normatywnymi powszechnie obowiązującymi w RP.