Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Wójtowicz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zastosowanie wiadomości o funkcji liniowej w zadaniach z kontekstem realistycznym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje różne sytuacje, które można przedstawić za pomocą funkcji liniowej;
zapisuje wzór, określa dziedzinę oraz szkicuje wykres funkcji, która opisuje podany problem;
stosuje wzór funkcji liniowej oraz jej wykres do rozwiązywania zadań z kontekstem realistycznym;
wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów z życia codziennego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
praca z ekspertem;
metoda kota i myszy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Zastosowanie wiadomości o funkcji liniowej w zadaniach z kontekstem realistycznym”, wskazuje cele zajęć oraz ustala z nimi kryteria sukcesu.
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają poznane pojęcia związane z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Przed lekcją nauczyciel wyłania wśród uczniów ekspertów, którzy zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj”. Na lekcji uczniowie pracują w grupach pod kierunkiem ekspertów. Eksperci proponują grupom rozwiązywanie zadań, które przygotowali w domu (zadania oparte na przykładach z sekcji „Przeczytaj”). W razie problemów – służą pomocą, wyjaśniają niezrozumiałe elementy.
Uczniowie zapoznają się indywidualnie z treścią sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”. Zapisują ewentualne pytania dotyczące napotkanych trudności, po czym następuje dyskusja, w trakcie której nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe elementy z materiału.
Uczniowie w kolejnym kroku rozwiązują ćwiczenia numer 1 i 2 w sekcji „Sprawdź się”. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po każdym przeczytanym poleceniu ochotnik udziela odpowiedzi. Reszta uczniów ustosunkowuje się do niej, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
W dalszej części uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia 3‑5. Po każdym zakończonym zadaniu wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie ma forum klasy.
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 6‑8 w sekcji „Sprawdź się” metodą kot i mysz. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po 2 nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie w parach opracowują po trzy przykłady z rozwiązaniami dotyczące zastosowania wiadomości o funkcji liniowej w zadaniach z kontekstem realistycznym.
Materiały pomocnicze:
Przykłady zastosowania funkcji liniowej. Część IPrzykłady zastosowania funkcji liniowej. Część I
Przykłady zastosowania funkcji liniowej. Część IIPrzykłady zastosowania funkcji liniowej. Część II
Wskazówki metodyczne:
„Galerię zdjęć interaktywnych” można wykorzystać jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu w zakresie zastosowania wiadomości o funkcji liniowej w problemach z kontekstem realistycznym.
„Galerię zdjęć interaktywnych” można wykorzystać w realizacji tematu „Własności funkcji liniowej”.