Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jan Pluta |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak z dużej ilości danych wyodrębnić informacje kluczowe? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | nauczanie przez dociekanie IBSE |
Metody nauczania: | dyskusja, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach oraz całego zespołu |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał, wybrane informacje o cząstce Higgsa, przygotowane przez nauczyciela. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie z użyciem przykładów podanych we Wprowadzeniu do e‑materiału. Uczniowie podają własne przykłady obiektów czy zjawisk, których odkrycie lub opis wymaga wyodrębnienia kluczowych informacji. Nauczyciel zachęca do podawania przykładów nie tylko z zakresu fizyki. | |
Faza realizacyjna: | |
Część 1. Uczniowie zapoznają się pierwszą częścią tekstu e‑materiału (wraz ze wstępem), dotyczącą filtrowania danych w etapie on‑line. Część 2. Uczniowie zapoznają się drugą częścią tekstu e‑materiału, dotyczącą opracowania danych w etapie off‑line. Część 3. Uczniowie zapoznają się z rozwiązaniem polecenia poprzedzającego film samouczek oraz z pierwszą częścią filmu (do sceny z wnioskami; ok. 2':30”). | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie, w grupach, rozwiązują zadania 1, 3, 5, 7 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel obserwuje, kontroluje i w razie potrzeby wspomaga pracę uczniów. Poprzez analizę trudności napotykanych przez uczniów oraz ich wypowiedzi, nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 2, 4, 6, 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów przed lekcją jako przykład do omówienia na lekcji i przedyskutowania. Może także zostać wykorzystane jako wstęp do lekcji o opisie związku pomiędzy ruchem obrotowym a postępowym. |