Sprawdź się
Jak odnaleźć igłę w stogu siana? Zaproponuj, jak można to zrobić.
Zmiana jakiej wielkości była kluczowa dla prawa indukcji. Możliwe odpowiedzi: 1. napięcia w pierwszej pętli, 2. odległości między pętlami, 3. strumienia indukcji w drugiej pętli, 4. prądu w pierwszej pętli, 5. wielkości pierwszej pętli, 6. wielkości drugiej pętli
Faraday, zanim odkrył prawo indukcji elektromagnetycznej, wykonywał wiele różnych pomiarów z dwoma pętlami z przewodnika. W pierwszej płynął prąd, bo przyłożone było napięcie, w drugiej pojawiała się indukowana siła elektromotoryczna.
Zmiana której wielkości była kluczowa dla prawa indukcji?
- napięcia w pierwszej pętli
- odległości między pętlami
- strumienia indukcji w drugiej pętli
- prądu w pierwszej pętli
- wielkości pierwszej pętli
- wielkości drugiej pętli
Do czasów Galileusza (początek XVII wieku) przyjmowano zasadę, zgodnie z którą ciało spadało swobodnie na Ziemię z tym większą prędkością, im miało większą masę. Galileusz przeprowadził serię doświadczeń, w których badał ruch kuli staczającej się z równi pochyłej. Uogólniając ich wyniki postawił hipotezę, że ciała o różnych masach powinny swobodnie spadać na Ziemię z tymi samymi prędkościami końcowymi przy tych samych warunkach początkowych.
Powiada się, że w celu sprawdzenia tej hipotezy Galileusz spuszczał różne przedmioty z krzywej wieży w Pizie: lekkie i ciężkie, małe i duże, foremne i nieforemne. Nie miał możliwości pomiaru czasu spadania każdego obiektu oddzielnie, ale - wypuściwszy kilka takich przedmiotów na raz - badał, czy upadają one jednocześnie. Okazało się, że wiele przedmiotów spadało w tym samym czasie lub z bardzo niewielkim opóźnieniem, inne zaś z różnym, ale zauważalnym opóźnieniem.
Na podstawie tych wszystkich pomiarów i obserwacji Galileusz sformułował prawo spadku swobodnego. W dzisiejszym brzmieniu mówi ono, że niezależnie od położenia w tym samym położeniu w polu grawitacyjnym wszystkie ciała spadają z jednakowym przyspieszeniem, jeśli pominiemy inne oddziaływania na te ciała.
Kluczową rolę we wnioskowaniu Galileusza odegrało zauważenie, że najwolniej spadają ciała o masach {dużych} {#małych} {nie dało się tego określić} oraz,
{#niezależnie od tego} {w związku z tym}, ciała o rozmiarach {#dużych} {małych} {nie dało się tego określić}.
{Ta obserwacja doprowadziła} {#Te obserwacje doprowadziły} Galileusza do wniosku, że różnice w czasach spadania wynikają z różnego wpływu {niejednorodności pola grawitacyjnego} {#obecności powietrza} {ruchu powietrza (wiatru)} {nachylenia wieży} na ruch różnych ciał.
Na podstawie tych wszystkich pomiarów i obserwacji Galileusz sformułował prawo spadku swobodnego. W dzisiejszym brzmieniu mówi ono, że {niezależnie od położenia} {#w tym samym położeniu} w polu grawitacyjnym wszystkie ciała spadają z jednakowym przyspieszeniem, {#jeśli pominiemy inne oddziaływania} {niezależnie od innych oddziaływań} na te ciała.
Porównaj dwa rodzaje igieł: do szycia ręcznego (np. tkanin) oraz wykorzystywanych w domowych maszynach do szycia (także dla tkanin). Wskaż kluczową różnicę w konstrukcji tych igieł; uzasadnij swój pogląd.
Porównaj swoją wypowiedź z wzorcową.
Gdy porównamy igłę do szycia ręcznego i igłę wykorzystywaną w domowych maszynach do szycia, zauważymy wiele różnic. Igły w obu kategoriach różnią się kilkoma cechami: podłużnym profilem, maksymalną grubością, długością i położeniem dziurki, przez którą przewleka się nić. Igła do ręcznego szycia ma dziurkę na końcu igły (licząc od ostrza), igła maszynowa ma dziurkę blisko początku, tuż za ostrzem. Wskaż kluczową różnicę w konstrukcji tych igieł; uzasadnij swój pogląd. Porównaj swoją wypowiedź z wzorcową.
Pracujesz na stacji kontroli radiologicznej przy granicy wykonując rutynowe pomiary natężania promieniowania jonizującego. Jak możesz zauważyć, że pojawił się podejrzany transport?
Zanieczyszczenie wody w Wiśle stanowi aktualnie ważny temat w dyskusji publicznej. Jak można zbadać rozchodzenie się zanieczyszczeń w rzece stosując substancje radioaktywne?
Fizyka jest szkolnym przedmiotem, wobec którego duża część uczniów nie jest obojętna. Większość albo lubi fizykę, albo zdecydowanie nie. Sporządź listę kluczowych cech fizyki, które leżą u podstaw tego stanu rzeczy. Wymień zarówno te cechy, które mogą zachęcać jak i zniechęcać uczniów. Podziel je na dwie kategorie: niezależne od oceniającego (np. „fizyka pozwala zrozumieć otaczający nas świat i zjawiska zachodzące w przyrodzie”) oraz subiektywne (np. „mam świetnego nauczyciela fizyki”).
Namów koleżanki i kolegów, by sporządzili, niezależnie od siebie, podobne listy. Porównajcie swoje wypowiedzi. Czy cechy, które większość z Was uznała za subiektywne, ale które się regularnie powtarzały, można podnieść do rangi „niezależnych od oceniającego”?