Sprawdź się
Jak odnaleźć igłę w stogu siana? Zaproponuj, jak można to zrobić.
Do czasów Galileusza (początek XVII wieku) przyjmowano zasadę, zgodnie z którą ciało spadało swobodnie na Ziemię z tym większą prędkością, im miało większą masę. Galileusz przeprowadził serię doświadczeń, w których badał ruch kuli staczającej się z równi pochyłej. Uogólniając ich wyniki postawił hipotezę, że ciała o różnych masach powinny swobodnie spadać na Ziemię z tymi samymi prędkościami końcowymi przy tych samych warunkach początkowych.
Powiada się, że w celu sprawdzenia tej hipotezy Galileusz spuszczał różne przedmioty z krzywej wieży w Pizie: lekkie i ciężkie, małe i duże, foremne i nieforemne. Nie miał możliwości pomiaru czasu spadania każdego obiektu oddzielnie, ale - wypuściwszy kilka takich przedmiotów na raz - badał, czy upadają one jednocześnie. Okazało się, że wiele przedmiotów spadało w tym samym czasie lub z bardzo niewielkim opóźnieniem, inne zaś z różnym, ale zauważalnym opóźnieniem.
Porównaj dwa rodzaje igieł: do szycia ręcznego (np. tkanin) oraz wykorzystywanych w domowych maszynach do szycia (także dla tkanin). Wskaż kluczową różnicę w konstrukcji tych igieł; uzasadnij swój pogląd.
Porównaj swoją wypowiedź z wzorcową.
Gdy porównamy igłę do szycia ręcznego i igłę wykorzystywaną w domowych maszynach do szycia, zauważymy wiele różnic. Igły w obu kategoriach różnią się kilkoma cechami: podłużnym profilem, maksymalną grubością, długością i położeniem dziurki, przez którą przewleka się nić. Igła do ręcznego szycia ma dziurkę na końcu igły (licząc od ostrza), igła maszynowa ma dziurkę blisko początku, tuż za ostrzem. Wskaż kluczową różnicę w konstrukcji tych igieł; uzasadnij swój pogląd. Porównaj swoją wypowiedź z wzorcową.
Pracujesz na stacji kontroli radiologicznej przy granicy wykonując rutynowe pomiary natężania promieniowania jonizującego. Jak możesz zauważyć, że pojawił się podejrzany transport?
Zanieczyszczenie wody w Wiśle stanowi aktualnie ważny temat w dyskusji publicznej. Jak można zbadać rozchodzenie się zanieczyszczeń w rzece stosując substancje radioaktywne?
Fizyka jest szkolnym przedmiotem, wobec którego duża część uczniów nie jest obojętna. Większość albo lubi fizykę, albo zdecydowanie nie. Sporządź listę kluczowych cech fizyki, które leżą u podstaw tego stanu rzeczy. Wymień zarówno te cechy, które mogą zachęcać jak i zniechęcać uczniów. Podziel je na dwie kategorie: niezależne od oceniającego (np. „fizyka pozwala zrozumieć otaczający nas świat i zjawiska zachodzące w przyrodzie”) oraz subiektywne (np. „mam świetnego nauczyciela fizyki”).
Namów koleżanki i kolegów, by sporządzili, niezależnie od siebie, podobne listy. Porównajcie swoje wypowiedzi. Czy cechy, które większość z Was uznała za subiektywne, ale które się regularnie powtarzały, można podnieść do rangi „niezależnych od oceniającego”?