Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot:: geografia
Temat zajęć: Fizyczne i chemiczne właściwości wody
Grupa docelowa III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
Zakres podstawowy: IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce.
Uczeń:
wyjaśnia zróżnicowanie rodzajów i wielkości zasobów wód na Ziemi oraz we własnym regionie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
zna fizyczne i chemiczne właściwości wody,
opisuje, jak właściwości wody wpływają na zjawiska zachodzące w przestrzeni geograficznej.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, mapa myśli, metody operatywne (np. praca z tekstem, mapą, filmem edukacyjnym)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca grupowa, praca zbiorowa
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, schemat obiegu wody w przyrodzie, atlas, mapa fizyczna świata
Materiały pomocnicze
L.K. Dawydow, A.A. Dmitrijewa, N.G. Konkina, Hydrologia ogólna, PWN Warszawa 1979, rozdział Oceany i morza.
S. i K. Szymborscy, Wszechocean, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1981.
J. Skinner, K.K. Turekian, Człowiek i ocean, tłum. A. Trzosińska, E. Andrulewicz, PWN, Warszawa 1979.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – prosi uczniów, aby pracując w parach, napisali rozszerzoną definicję wody (np. na karteczkach samoprzylepnych).
Uczniowie napisane definicje przyczepiają do tablicy – analiza ich pracy, krótka pogadanka na temat wody (wykorzystanie definicji uczniowskich, podkreślenie tych, które są nietypowe, nie mówią o wodzie tylko jako o związku chemicznym HIndeks dolny 22O).
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia schemat krążenia wody w przyrodzie – rozmowa o stanach skupienia wody występujących w przyrodzie, o zasobach wody na Ziemi.
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale.
Dyskusja na temat właściwości wody (fizycznych, chemicznych i biologicznych), występowania wody w przyrodzie (woda słodka i słona, powierzchniowa i podziemna), jej znaczenia w przyrodzie i w gospodarce człowieka.
Uczniowie wskazują na mapie fizycznej świata obszary występowania wód: słodkich i słonych, w stanie ciekłym i stałym.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 5–6‑osobowe – każda grupa otrzymuje duży arkusz papieru, jej zadaniem jest stworzenie mapy myśli do tematu WODA – jej właściwości i ich wpływ na zjawiska zachodzące w przestrzeni geograficznej.
Uczniowie na podstawie tekstu i filmu edukacyjnego (e‑materiał), dyskusji na lekcji oraz innych dostępnych im materiałów pracują w grupach, zastanawiają się nad formą i treścią mapy myśli, tworzą mapy myśli.
Po upływie czasu wyznaczonego przez nauczyciela przedstawiciele poszczególnych grup omawiają na forum klasy przygotowane prace.
Po zakończeniu prezentacji następuje porównanie prac, ocena, ewentualne uzupełnienie wypowiedzi uczniów.
Następnie uczniowie wspólnie tworzą notatkę – np. w punktach zapisują główne cechy fizyczne, chemiczne i biologiczne wody.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie w dyskusję na forum i w pracę w grupach.
Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia z e‑materiału.
Uczniowie omawiają ćwiczenia, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.
Praca domowa
Przedstaw na konkretnych przykładach rolę wody w środowisku przyrodniczym i w gospodarce człowieka.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można wykorzystać jako wstęp do lekcji dotyczącej cech fizykochemicznych wód morskich (zakres podstawowy IV. 2).
Film edukacyjny można wykorzystać również na lekcji dotyczącej problemów środowiskowych współczesnego świata, np. ograniczonych zasobów wody na Ziemi (zakres rozszerzony XVIII. 9).