Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak Halina Poświatowska postrzega miłość?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna biografię młodo zmarłej poetki;
dowie się, w jaki sposób nieuleczalna choroba wpłynęła na jej życie i twórczość;
rozpozna w utworach motywy związane z erotyką;
odkryje charakterystyczne cechy liryki miłosnej Poświatowskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda plakatu.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
duże arkusze papieru.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat i cele zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat miłości. Młodzież opowiada o doświadczeniach życiowych oraz o bohaterach literackich i filmowych. Odnoszą się również do kontekstu biograficznego Haliny Poświatowskiej. Nauczyciel z uczniami wspólnie rozważa też, kiedy miłość przyczynia się do utraty sensu życia, zagubienia się.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zapisuje na tablicy sformułowania:
- Niepewność: Warto kochać?
- Pewność: Warto kochać!
Uczniowie wybierają sformułowanie i uzasadniają swoje stanowisko. Posługują się słownictwem adekwatnym do myśli zawartej w pytaniu (Warto kochać?) lub wykrzyknieniu (Warto kochać!).Uczniowie po zapoznaniu się z nagraniem, mając również za sobą lekturę sekcji „Przeczytaj” rozpoczynają dyskusję na temat: Jak Halina Poświatowska postrzega miłość?
Uczniowie w formie plakatu przygotowują odpowiedzi na pytania i zagadnienia przedstawione przez nauczyciela. Mogą pracować całym zespołem klasowym lub podzielić się na kilkuosobowe grupy. Wtedy każdy zespół przygotowuje swój plakat interpretacyjny dotyczący wybranego utworu Haliny Poświatowskiej zamieszczonego w e‑materiale.
Zawartość plakatu:
- rodzaj liryki,
- podmiot liryczny,
- adresat wiersza,
- tematyka utworu,
- środki stylistyczne,
- zakończenie utworu,
- własna refleksja.Po zakończonej pracy uczniowie wieszają swoje plakaty w widocznym miejscu w klasie. Przedstawiciel drużyny omawia wykonane prace. Nauczyciel komentuje i ocenia.
Uczniowie dobierają się w pary. Wykonują polecenia zamieszczone w sekcji „Audiobook”.
Faza podsumowująca:
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Dzielą się na dwie grupy. Każdy zespół wykonuje ćwiczenia od 1 do 7. Drużyna, która zrobi to szybciej, przedstawia odpowiedzi. Jeśli wszystkie są poprawne, nauczyciel może ocenić pracę zespołu.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności
Praca domowa:
Ćwiczenie 8 z e‑materiału:
Obraz Gustawa Klimta (1862‑1918) jest zatytułowany jest Życie i śmierć. Spośród wierszy Poświatowskiej zamieszczonych w e‑materiale wybierz te, które twoim zdaniem pasują do treści obrazu. Uzasadnij swój wybór.
Materiały pomocnicze:
Cykl Finezje literackie poświęcony Halinie Poświatowskiej, Ninateka
A. Pantuchowicz, Klucz do domu liryki Haliny Poświatowskiej, Język Artystyczny 9, 1995.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.