Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Etapy i lokalizacja wymiany gazowej u zwierząt
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wymienisz etapy i lokalizację wymiany gazowej.
Omówisz wymianę gazową zewnętrzną, uwzględniając warunki jej zachodzenia.
Scharakteryzujesz wymianę gazową wewnętrzną, uwzględniając warunki jej zachodzenia.
Wyjaśnisz, jakie są drogi transportu gazów oddechowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
śniegowa kula;
mapa pojęć.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz wyświetla na tablicy temat lekcji.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel prosi chętnych/wybranych uczniów o przypomnienie, czym jest wymiana gazowa i w jakich środowiskach może być przeprowadzana.
Faza realizacyjna:
Praca z grafiką interaktywną pt. „Wymiana gazowa u człowieka”. Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną przedstawiającą wymianę gazową i wykonują do niej polecenia.
Kula śniegowa. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą kuli śniegowej, poszukując w udostępnionym e‑materiale odpowiedzi na następujące polecenia:
– Wymień etapy i lokalizację wymiany gazowej.
– Omów wymianę gazową zewnętrzną, uwzględniając warunki jej zachodzenia.
– Omów wymianę gazową wewnętrzną, uwzględniając warunki jej zachodzenia.
– Wymień drogi transportu gazów oddechowych.
Nauczyciel objaśnia wspomnianą wyżej metodę i wynikające z niej kolejne etapy pracy:
1) najpierw uczniowie będą indywidualnie opracowywać odpowiedzi na zadane pytania;
2) potem połączą się w pary i porównają swoje propozycje, a na osobnej kartce zapiszą wspólne odpowiedzi;
3) kolejnym krokiem będzie połączenie się par w czwórki, które – jak poprzednio – skonfrontują swoje odpowiedzi;
4) na koniec uczniowie utworzą 8‑osobowe zespoły i znów porównają swoje propozycje.Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie tworzą niewielkie, 3- lub 4‑osobowe zespoły i wykonują ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, odnosząc się do schematu, dlaczego ciśnienie parcjalne dwutlenku węgla w żyle płucnej i powietrzu pęcherzykowym jest takie samo) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie wskazany zespół prezentuje przygotowane odpowiedzi. Klasa ocenia ich poprawność. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie 7 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, odnosząc się do schematu, dlaczego ciśnienie parcjalne dwutlenku węgla w żyle płucnej i powietrzu pęcherzykowym jest takie samo), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Podczas wspólnych dyskusji rozwiązują zadanie, następnie łączą się z inną parą i kontynuują swoją dyskusję, uzasadniając swój wybór.
Faza podsumowująca:
Klasa wspólnie wykonuje mapę pojęć podsumowującą zajęcia.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i w tym kontekście podsumowuje pracę uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Nauczyciel może wykorzystać grafikę interaktywną na lekcji „Wymiana gazowa w płucach i tkankach”.