Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Jądro ciemności Conrada, czyli podróż w poszukiwaniu prawdy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
scharakteryzuje narratora Jądra ciemności;
przeanalizuje wybrany fragment Jądra ciemności;
wyjaśni, w jaki sposób powieść Conrada diagnozuje kryzys cywilizacji europejskiej;
dokona porównania powieści Jądro ciemności z filmem Czas Apokalipsy F.F. Coppoli.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
prezentacja multimedialna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie w odpowiednim czasie przed zajęciami zapoznają się z utworem Jądro ciemności Josepha Conrada
Uczniowie zapoznają się z filmem Czas Apokalipsy z 1979 w reżyserii Francisa Forda Coppoli. Po obejrzeniu ich zadaniem jest przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat filmu. Prezentacja powinna zawierać:
- stronę tytułową,
- krótkie omówienie treści filmu,
- materiał ilustracyjny (zdjęciowy),
- omówienie zabiegów wizualnych i dźwiękowych zastosowanych w filmie,
- wyjaśnienie roli muzyki,
- własną ocena filmu,
- slajd zamykający.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zadaje pytanie: „Czy problemy ukazane przez Conrada okazały się niezmiennie aktualne?”. Prosi uczniów, aby w parach rozpoczęli wstępną dyskusję na ten temat. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na forum, a wybrana osoba zapisuje najważniejsze spostrzeżenia i wnioski z dyskusji na tablicy.
Prowadzący zajęcia udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” oraz schematem interaktywnym. Polecenia dotyczące schematu uczniowie wykonują w parach. Natomiast ćwiczenia z tej sekcji wykonywane są przez uczniów indywidualnie.
Nauczyciel wraz z uczniami ogląda ilustrację interaktywną. Uczniowie indywidualnie pracują nad odpowiedzią do polecenia 1.
Uczniowie przygotowują argumenty w dyskusji: W jaki sposób powieść Conrada diagnozuje kryzys cywilizacji europejskiej? Nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe zespoły i daje im czas na przygotowanie argumentów. Każdy zespół wybiera przedstawiciela i przedstawia swoją argumentację. Argumenty, które zostały przywołane w wypowiedziach przedstawicieli zespołów zostają zapisane na tablicy. Nauczyciel proponuje uczniom stworzenie rankingu argumentów (zaczynając od tych, które powtarzały się najczęściej).
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji i odpowiedź na pytanie: Czy film Czas Apokalipsy pokazuje uniwersalność prawd zawartych w prozie Conrada
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Po obejrzeniu Czasu Apokalipsy zestaw film z opowiadaniem Josepha Conrada Jądro ciemności. W tekście liczącym co najmniej 200 słów określ podobieństwo i różnice w ukazaniu podróży w poszukiwaniu prawdy.
Materiały pomocnicze:
„Film na świecie” nr 2 (387), Warszawa 1992 – numer monograficzny o twórczości Francisa Forda Coppoli
Czas Apokalipsy z 1979 w reżyserii Francisa Forda Coppoli
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Schemat interaktywny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.