Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Po zapoznaniu się z ilustracją interaktywną sformułuj notatkę na temat okoliczności powstania filmu Czas Apokalipsy F.F. Coppoli.

R1e3yXNBBmyPA1
(Uzupełnij).
R1QbwaWGFpsnq1
Ilustracja interaktywna. Zdjęcie przedstawia krajobraz górski. Po prawej stronie przy ustawionych antenach znajduje się grupa żołnierzy. Kilku siedzi przy niskiej konstrukcji z drewnianych belek i obserwuje teren przez lornetki. Za nimi stoi inny żołnierz, który również korzysta z lornetki. Opisy punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Amerykański reżyser i scenarzysta Francis Ford Coppola, twórca Ojca chrzestnego, zainspirowany dziełem Conrada nakręcił Czas Apokalipsy, który stał się jednym z najważniejszych filmów w historii kina. Zdjęcie przedstawia starszego mężczyznę. Ma ciemnosiwe włosy, brodę z wąsami, okulary i zmarszczki na twarzy. Ubrany jest w szarą marynarką z białą koszulą i niebieskim krawatem. Gestykuluje rękami. Przed nim siedzi młody dziennikarz i trzyma przy mężczyźnie mikrofon. Francis Ford Coppola. 2. Tym samym – choć zapewne nieświadomie – spełnił sformułowany w zakończeniu Traktatu moralnego Miłosza postulat, by zinterpretować swoją epokę przez pryzmat utworu Conrada. Zdjęcie przedstawia otwartą książkę. Na stronie po prawej jest napis ozdobnym fontem: Czesław Miłosz. Traktat moralny. Lublin 1981. Czesław Miłosz, Traktat moralny. 3. Do ekranizacji własnej opowieści o losach Kurtza Coppola przystąpił tuż po zakończeniu w 1975 r. przegranej przez USA i tragicznej w skutkach wojny w Wietnamie. Coppola postanowił przenieść akcję utworu z Konga w przestrzeń tej wojny, a afrykańską rzekę zamienił na Mekong. Zbuntowanego dostawcę kości słoniowej uczynił genialnym, ale szalonym oficerem – pułkownikiem Kurtzem (w tej roli Marlon Brando), który zaszył się w dżungli na terenie Kambodży, gdzie stworzył własne, prymitywne państewko oparte na fanatycznym kulcie wodza i makabrycznych praktykach. Zdjęcie przedstawia dojrzałego mężczyznę siedzącego na skórzanym fotelu. Ma krótkie, zaczesane do tyłu włosy, owalną twarz ze zmarszczkami i lekko zarysowane wąsy. Ma uniesioną prawą rękę. Ubrany jest w smoking z zawiązaną muchą i czerwoną różą w kieszeni marynarki. Za mężczyzną jest zasłonięte roletą okno. Marlon Brando. 4. Z kolei filmowy Marlowe jako kapitan Benjamin Willard (znakomita rola Martina Sheena) otrzymuje misję zgładzenia Kurtza, którego działania wymknęły się spod kontroli dowództwa wojsk USA. W postaci Willarda reżyser zachował rysy bliskie Marlowe’owi. Wyraźnie widać sceptycyzm bohatera wobec przełożonych Kurtza oraz brak wiary w sens tej wojny, która stanowi makabryczną i absurdalną machinę dehumanizacji zarówno ofiar, jak i oprawców. Zdjęcie przedstawia dojrzałego, uśmiechniętego mężczyznę. Ma pociągłą twarz z krótkimi, ciemnymi włosami. Ubrany jest w jasną koszulę i ciemną marynarkę. Martin Sheen. 5. Czas Apokalipsy należy do najważniejszych filmów poświęconych wojnie wietnamskiej, która stała się jednym z najpopularniejszych tematów kina amerykańskiego ostatniej ćwierci XX w. Film Coppoli jest niezwykle uniwersalny, poprzez krytykę amerykańskich działań w Indochinach pokazuje bowiem absurd wojny w ogóle. Muzyka i zdjęcia tworzą doskonałą całość artystyczną.
Zdjęcie przedstawia lewy półprofil mężczyzny, który siedzi. Ma czarne włosy z grzywką opadającą na czoło, gęstą brodę z wąsami oraz okulary w grubych oprawkach. Ma założoną rozpiętą koszulę z kilkoma kieszeniami, pod którą ma ciemny sweter. Francis Ford Coppola w 1976 roku. 6. Do historii kina przejdzie widowiskowa scena nalotu amerykańskich śmigłowców na wietnamską wioskę przy dźwiękach puszczanego z głośników znanego motywu z opery Wagnera Walkiria. Film nie zdobył uznania krytyki amerykańskiej, odniósł natomiast sukces w Europie (Złota Palma w Cannes, 1979).
Polecenie 2

Po obejrzeniu Czasu Apokalipsy zestaw film z opowiadaniem Josepha Conrada Jądro ciemności. W tekście liczącym co najmniej 200 słów określ podobieństwo i różnice w ukazaniu podróży w poszukiwaniu prawdy.

Po zapoznaniu się z Czasem Apokalipsy zestaw film z opowiadaniem Josepha Conrada Jądro ciemności. W tekście liczącym co najmniej 200 słów określ podobieństwo i różnice w ukazaniu podróży w poszukiwaniu prawdy.

R1DdEyjT4htev
(Uzupełnij).