Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Alicja Kasińska
Przedmiot: biologia
Temat: Doping i jego skutki
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa, czym jest doping;
opisuje główne rodzaje dopingu w sporcie;
przedstawia wpływ substancji stosowanych w dopingu na organizm człowieka;
prezentuje swój pogląd na temat szkodliwości działania środków dopingowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
pogadanka;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
mapa myśli;
tablica interaktywna/tablica;
arkusze papieru A2, flamastry.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel nawiązuje do tematu lekcji, zadając pytanie kluczowe: „Co to jest doping i czy warto go stosować?”.
Krótkie wypowiedzi chętnych uczniów odzwierciedlają stan wiedzy na temat dopingu i są punktem wyjścia do realizacji celów lekcji.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji i prosi wybranego ucznia o odczytanie wstępu do e‑materiału. Nawiązuje w ten sposób do motywującej roli szlachetnego dopingu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje pytania dodatkowe, nakierowujące rozmowę:
Dlaczego osoby trenujące nie zawsze osiągają dobre wyniki?
Co jest główną motywacją do stosowania środków dopingujących?
Nauczyciel zadaje kolejne pytania: „Jakie formy dopingu funkcjonują w świecie sportu?” oraz „Kto stosuje środki dopingowe?”. Uczniowie ustalają odpowiedzi w parach. Nauczyciel prosi wskazanych uczniów o wypowiedzi, w miarę potrzeby ukierunkowując je nie tylko na sportowców zawodowych i amatorskich, ale i osoby uprawiające trening siłowy czy bywalców klubów fitness.
Nauczyciel zadaje kolejne pytanie: „Które środki i metody dopingu są zabronione?”. Uczniowie wyszukują informacje w sekcji „Przeczytaj” e‑materiału, a następnie rozmawiają z nauczycielem na temat środków i metod zakazanych w sporcie.
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i rozdaje im arkusze papieru oraz flamastry. Prosi uczniów, by w zespołach stworzyli mapę myśli uwzględniającą informacje na temat wpływu na organizm substancji farmakologicznych wymienionych na mapie myśli zawartej w e‑materiale.
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 6, dotyczące wpływu substancji dopingujących na zdrowie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zachęca uczniów do odpowiedzi na pytanie kluczowe postawione na początku lekcji: „Co to jest doping i czy warto go stosować?”. Pyta, jakie teraz jest ich stanowisko wobec dopingu, a jeśli się zmieniło, jakie informacje na to wpłynęły.
Nauczyciel przekazuje uczniom informację zwrotną o ich pracy i zaangażowaniu w tok lekcji, dokonuje oceny.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 4 oraz polecenie nr 3 do mapy myśli.
Materiały pomocnicze:
Łuczak Maciej, Oszustwo dopingowe w sporcie wyczynowym wśród kobiet w latach 1950–2017. Rozprawy naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu, Poznań 2018, nr 60, s. 118–134.
Polska Agencja Antydopingowa, Lista substancji zabronionych, antydoping.pl.
Postawy i opinie w zakresie stosowania dopingu. Streszczenie raportu Kantar TNS zrealizowanego na zlecenie Ministerstwa Sportu i Turystyki Rzeczpospolitej Polskiej, www.gov.pl.
Raport badawczo‑analityczny dotyczący postaw i opinii w zakresie stosowania dopingu. Raport Kantar TNS na zlecenie Ministerstwa Sportu i Turystyki Rzeczpospolitej Polskiej, Warszawa, październik 2017.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy myśli
Mapę myśli można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów. Może także zostać wykorzystana na lekcjach: „Substancje uzależniające” i „Wpływ leków, używek i narkotyków na układ nerwowy”.