Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: O przewrotnej naturze kobiecych pragnień w wierszu Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej Złote myśli kobiety
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Dokonasz analizy wiersza Złote myśli kobiety Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.
Omówisz symbolikę kolorów w utworze Złote myśli kobiety Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.
Wskażesz powiązania między tekstem Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej a obrazem Antoine'a Watteau Odjazd na Cyterę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel pyta uczniów czym – ich zdaniem – różni się postrzeganie rzeczywistości przez kobietę i mężczyznę. Po uzyskaniu odpowiedzi nauczyciel prosi uczniów o przytoczenie współczesnych przykładów osób, które – według nich – łamią stereotyp takiego myślenia.
Nauczyciel pyta uczniów, czy XXI wiek przyniósł zmianę wizerunku kobiet w kulturze, dopytuje, w jaki sposób odzwierciedla się to w oglądanych przez nich filmach – następuje krótka dyskusja.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i udostępnia uczniom e‑materiał.
Uczniowie zapoznają się z „Wprowadzeniem” i sekcją „Przeczytaj”.
Nauczyciel włącza uczniom nagranie wiersza Złote myśli kobiety. Prosi o uważne wsłuchanie się w treść utworu.
Nauczyciel omawia cele lekcji i ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i postępują według ustalonego trybu pracy:
– Wstępne rozpoznanie. Określenie nadawcy i odbiorcy wypowiedzi, typu liryki oraz sytuacji lirycznej (mogą podczas pracy skorzystać z ćwiczeń 1 i 2 oraz „Audiopowtórki”).
– Określenie tematu utworu.
– Analiza środków stylistycznych. Zwrócenie uwagi na język i styl utworu, wskazywanie, nazywanie i określanie funkcji środków poetyckiego wyrazu.
– Ukształtowanie wypowiedzi. Określenie cech gatunkowych utworu i dominanty kompozycyjnej.
– Postawienie tezy interpretacyjnej i wspólna dyskusja z przywołaniem argumentów.
Nauczyciel może wyznaczyć zdolnego ucznia do pomocy określonej grupie lub grupom uczniów (ekspert).Uczniowie zapoznają się z sekcją „Audiopowtórka” i wykonują polecenie 1: Na podstawie audiobooka wyjaśnij, na jakie dwa sposoby można odczytać tytuł wiersza Marii Pawlikowskiej Jasnorzewskiej. Jak zmienia się jego interpretacja w zależności od przyjętej perspektywy?
Nauczyciel prosi jednego z uczniów o odczytanie odpowiedzi i zachęca innych do jej skomentowania.
Uczniowie dobierają się w pary wykonują polecenie 2 (Jak rozumiesz tezę: Utwór „Złote myśli kobiety” ma charakter prowokacyjnej manifestacji kobiecych pragnień? Uzasadnij swoją odpowiedź).
Nauczyciel pyta, czy ktoś poczuł się zaskoczony odpowiedzią ułożoną przez osobę ze swojej pary, a jeśli tak, to dlaczego.
Uczniowie w parach wykonują polecenia zawarte w sekcji „Grafika interaktywna”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je w większych grupach, przygotowując się do prezentacji odpowiedzi na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie zadań.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o przedstawienie argumentów w dyskusji na temat przewrotnej natury kobiet. Stawia pytanie, jak zmieniła się natura kobiet w kulturze w XX i XXI wieku. Nakierowuje uczniów na znaczenie czynników społecznych i ekonomicznych.
Nauczyciel zachęca uczniów do zapoznania się z motywem kobiet w wierszach różnych poetek – np. Wisławy Szymborskiej (Portret kobiecy) i Anny Świrszczyńskiej (Kobieta mówi o swoim życiu).
Praca domowa:
Stwórz katalog różnych tekstów kultury (utwory literackie, obrazy, filmy, spektakle teatralne, teksty piosenek…), w których pojawia się motyw kobiecej natury.
Materiały pomocnicze:
Anna Pilch, Hermeneutyka jako metoda interpretowania tekstów poetyckich, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Aleksandra Okopień‑Sławińska, Semantyka wypowiedzi poetyckiej, Kraków 2001.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.