Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Główne formacje roślinne Ziemi

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres podstawowy, klasa I

PODSTAWA PROGRAMOWA

Zakres podstawowy: VI. Pedosfera i biosfera: procesy glebotwórcze, typy gleb, strefowość i piętrowość gleb oraz roślinności.

Uczeń:

  1. wyjaśnia zależności między klimatem, występowaniem typów gleb i formacji roślinnych w układzie strefowym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • charakteryzuje główne formacje roślinne świata, uwzględniając ich skład gatunkowy oraz wskazując na mapie rejony ich występowania,

  • wyjaśnia związek roślinności z innymi elementami środowiska oraz opisuje ich wzajemne oddziaływanie na siebie.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, flipped classroom, gamifikacji, pogadanka

Formy zajęć: praca indywidualna/w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, zeszyt przedmiotowy, atlas geograficzny, w zależności od wyposażenia komputer, projektor multimedialny, tablety, tablica multimedialna

Materiały pomocnicze

J. Desperak, J. Balon, Tablice geograficzne, Świat Książki, Warszawa 2003.

Z. Podbielkowski, Państwa roślinne kuli ziemskiej, WSiP, Warszawa 1977.

PRZEBIEG LEKCJI

Uczniowie powinni zapoznać się z tekstem e‑materiału przed lekcją.

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do lekcji poprzez krótkie przypomnienie/omówienie pojęć „zbiorowisko roślinne”, „formacja roślinna” oraz czynników decydujących o ich rozmieszczeniu – krótka pogadanka nauczyciela w interakcji z uczniami

Faza realizacyjna

  • Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest analiza grafiki interaktywnej i udział w grze edukacyjnej polegającej na rozpoznawaniu formacji roślinnych na podstawie zdjęć.

  • Podział uczniów na grupy (liczbę określa nauczyciel).

  • Wyświetlenie na ekranie pytań do gry edukacyjnej; uczniowie w grupach dyskutują nad poprawnym wariantem, po czym lider grupy udziela odpowiedzi wg zasady określonej przez nauczyciela (ustalona kolejność odpowiedzi, zgłaszanie do każdego pytania itp.) i uzasadnia wybór wariantu odpowiedzi.

  • Podsumowanie wyników gry edukacyjnej przez nauczyciela, ewentualne uzupełnienie informacji, wskazanie zwycięzców.

  • Omówienie przez nauczyciela w interakcji z uczniami prezentacji multimedialnej zawierającej informacje o występowaniu i cechach konkretnych formacji roślinnych o wyjątkowej wartości przyrodniczej znajdujących się na Liście Światowego Dziedzictwa Przyrodniczego UNESCO.

  • Dyskusja z udziałem zespołu klasowego służąca sformułowaniu ogólnych prawidłowości zróżnicowania formacji roślinnych na kuli ziemskiej; nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia, zadaje pytania naprowadzające.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie przedmiotowym zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.

  • Wykonanie wskazanych przez nauczyciela poleceń do gry edukacyjnej i grafiki interaktywnej i przedstawienie wyników na forum klasy.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Wykonanie pozostałych poleceń z e‑materiału.

  • Praca pisemna: „Znajdź informacje na temat unikatowej pod względem przyrodniczym formacji roślinnej i scharakteryzuj ją”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Zawarta w e‑materiale grafika interaktywna może być wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego pedosfery i biosfery (zakres podstawowy VI.). Będzie przydatna także podczas innych lekcji z bloków tematycznych dotyczących związków i zależności między poszczególnymi elementami środowiska przyrodniczego.