Dla nauczyciela
Autor: Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Barokowa epistolografia. Listy Jana III Sobieskiego do żony
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpozna środki językowe zastosowane przez Jana III Sobieskiego w liście do żony;
uporządkuje swoją wiedzę na temat związku stylu listów z zasadami retoryki;
porówna cechy stylu listu barokowego ze współczesnym SMS‑em, mailem, listem;
zredaguje list, naśladując cechy listu Jana III Sobieskiego do żony.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
drama;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
materiały, pomoce, rekwizyty przygotowane przez uczniów przed lekcją.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: Barokowa epistolografia. Listy Jana III Sobieskiego do żony. Na podstawie sekcji „Przeczytaj”, filmu edukacyjnego oraz materiałów zaproponowanych przez nauczyciela, np. audycji Polskiego Radia
https://www.polskieradio.pl/7/5102/Artykul/2711646,Jan‑III‑Sobieski‑i-Maria‑Kazimiera‑Marysienka
przygotowują:
uczennice informacje na temat Jana III Sobieskiego,
uczniowie informacje na temat Marii Kazimiery.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoczyna rozmowę z uczniami na temat tego, jaką rolę pełnią listy w relacjach z bliskimi im osobami.
Nauczyciel proponuje burzę mózgów na temat listu w znanych tekstach kultury. Uczniowie wymieniają tytuły dzieł literackich, malarskich, muzycznych, filmowych. Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel proponuje uczniom pracę w 2 zespołach i ogłasza konkurs na:
- najciekawszą ustną, sceniczną prezentację listu Jana III Sobieskiego z 9 czerwca 1665 roku (uczniowie wykorzystują wybrane przez siebie formy i metody pracy, np. drama, monodram, nagranie wideo, teledysk, piosenka),
- konkurs na najciekawszą odpowiedź Marysieńki na list od króla (uczennice same wybierają formę, np. piosenka, SMS, scenka dramowa).Uczniowie i uczennice prezentują efekty swojej pracy, klasa ocenia i wybiera najciekawszą scenkę w wykonaniu ucznia i najlepszą zdaniem klasy formę odpowiedzi Marii Kazimiery.
Faza podsumowująca:
Wybrani w części konkursowej uczeń i uczennica wspólnie prezentują scenkę dramową, w której on przedstawia barokowy list króla, a ona opracowaną przez siebie odpowiedź Marysieńki.
Nauczyciel ocenia kreatywność uczniowskich wystąpień.
Praca domowa:
Napisz list miłosny, w którym zastosujesz barokową stylizację.
Materiały pomocnicze:
https://www.wilanow‑palac.pl/astrea_i_celadon_czyli_listy_jana_sobieskiego_i_marysienki.html
Audycja z cyklu Sławne romanse poświęcona miłości Jana Sobieskiego i Marii Kazimiery, dostęp: https://www.polskieradio.pl/7/5102/Artykul/2711646,Jan‑III‑Sobieski‑i-Maria‑Kazimiera‑Marysienka
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do podsumowania lekcji.