Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zadania tekstowe prowadzące do rozwiązywania równań wielomianowych o liczbach
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności.
Zakres podstawowy. Uczeń:
przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zapisuje wyrażenia algebraiczne przedstawiające zależności między liczbami,
zapisuje i rozwiązuje równanie wielomianowe opisujące zależności między liczbami,
dobiera model matematyczny do określonej sytuacji,
analizuje podane warunki i buduje na ich podstawie odpowiednie równanie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
metoda wędrujących plakatów,
dyskusja,
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,tablica interaktywna
arkusze papieru, pisaki.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wybrany przez nauczyciela uczeń przypomina definicję równania wielomianowego i podaje przykłady opisu równania za pomocą metody słownej, a uczniowie zapisują równanie za pomocą konkretnego wzoru.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach 4 osobowych pracują metodą wędrujących plakatów. Celem jest przypomnienie zapisu wyrażeń algebraicznych opisujących liczby podzielne przez 2 i niepodzielne przez 2. Rozpoczyna grupa wybrana losowo – zapisuje na kartonie cztery kolejne liczby podzielne przez 2. Kolejna grupa podaje przykład zastosowania tych wyrażeń w konkretnym zadaniu. Plakat wędruje do następnej grupy, która dopisuje kolejne cztery liczby niepodzielne przez 2 itd. W ten sposób uczniowie przypominają poznane wcześniej sposoby zapisu liczb.
Uczniowie w parach oglądają infografikę i następnie omawiają ją wraz z nauczycielem,
Uczniowie w parach rozwiązują zadania interaktywne 1 – 6. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące metody i analizy zadań o liczbach, prowadzących do rozwiązywania równań wielomianowych,
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Omawia ewentualne problemy, które powstały podczas rozwiązywania ćwiczeń interaktywnych.
Praca domowa:
Uczniowie dobierają się w pary i tworzą dla drugiej osoby zadania analogiczne do zadań 6 i 7 z części „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Pierwiastki równańPierwiastki równań
Wskazówki metodyczne:
Polecenia pod infografiką można wykorzystać jako samodzielną pracę w domu.