Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Rodzaje i charakterystyka partii politycznych we współczesnej Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
4) przedstawia cechy konstytutywne partii politycznych; wymienia partie polityczne, które w ostatnich wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przekroczyły próg niezbędny do uzyskania dotacji budżetowej, i nazwiska ich liderów; przedstawia podstawowe założenia programowe tych ugrupowań.
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
3) dokonuje charakterystyki partii politycznych działających współcześnie w Rzeczypospolitej Polskiej z punktu widzenia ideologii (np. przez zastosowanie „kompasu politycznego”).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje programy partii politycznych działających w Polsce i ich wzajemne relacje;
klasyfikuje pozycję partii politycznych na osi lewica – prawica;
uzasadnia powody powstawania koalicji rządowych w Polsce i ocenia ich trwałość.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza materiału źródłowego;
mapa myśli.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Wykorzystując burzę mózgów, uczniowie przypominają sobie pojęcia: partia polityczna, pluralizm polityczny, koalicja rządowa.
2. Przy użyciu mapy myśli uczniowie tworzą listę polskich partii politycznych.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie łączą się w grupy i szukają w internecie stron z programami partii politycznych. W ramach grup rozdzielają zadania i każda opracowuje inną część programu: propozycje gospodarcze, ustrojowe, kulturowe, stosunek do Unii Europejskiej, propozycje prowadzenia polityki zagranicznej.
2. Po przygotowaniu krótkich informacji na te tematy uczniowie rysują na tablicy tabelę, do której wpisują propozycje programowe określonych ugrupowań w zadanych obszarach.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie szukają wspólnych punktów w programach partyjnych i zastanawiają się nad możliwością tworzenia koalicji rządowych.
2. Sprawdzają realność tych koalicji, odwołując się do realiów parlamentarnych.
3. Oceniają możliwości koalicyjne poszczególnych partii pod względem programowym.
Praca domowa:
Uczniowie są proszeni o przedstawienie źródeł teoretycznych programów partii. Szukają odnośników w ideologiach politycznych.
Materiały pomocnicze:
Arkadiusz Nyzio, W słabości siła. Bilans ewolucji polskich partii politycznych w latach 1989–2013, [w:] „Polityka wewnętrzna i bezpieczeństwo”, 2014 nr 2.
Ustawa z dnia 27 czerwca o partiach politycznych, sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może zostać wykorzystany jako podsumowanie lekcji lub uzupełnienie zadania domowego.