Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wielka Pacyficzna Plama Śmieci

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa 2

Treści nauczania

XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.

Uczeń:

4) wskazuje na mapie regiony występowania geozagrożeń i podaje przykłady działań ograniczających ich skutki;

6) wykorzystuje zdjęcia satelitarne i lotnicze oraz technologie geoinformacyjne do lokalizowania i określania zasięgu katastrof przyrodniczych;

7) dyskutuje na temat wpływu deforestacji i innych czynników na zmiany klimatu na Ziemi oraz proponuje działania służące ograniczaniu tych zmian;

10) uzasadnia znaczenie georóżnorodności oraz bioróżnorodności i podaje przykłady działań na rzecz ich ochrony.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • Dowiaduje się, czym jest Wielka Pacyficzna Plama Śmieci.

  • Określa rejony świata, w których występują śródoceaniczne plamy śmieci.

  • Poznaje skutki zanieczyszczenia wód oceanicznych plastikiem.

  • Precyzuje działania, które można podjąć w celu ograniczenia zanieczyszczenia mórz i oceanów.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablet, atlas geograficzny, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Jerzy Bolałek, Ochrona środowiska morskiego. Od teorii do praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2016.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie w temat lekcji poprzez przypomnienie źródeł zanieczyszczenia wód morskich i oceanicznych - pogadanka, pytania nauczyciela, odpowiedzi uczniów.

Faza realizacyjna

  • Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest wykonanie poleceń do filmu edukacyjnego i grafiki interaktywnej.

  • Wyświetlenie na ekranie filmu edukacyjnego prezentującego problem zanieczyszczenia wód oceanicznych odpadami; po projekcji filmu nauczyciel, zadając uczniom pytania, sprawdza poziom przyswojenia informacji i wyjaśnia zgłaszane przez uczniów niezrozumiałe treści.

  • Prezentacja przez nauczyciela grafiki interaktywnej przedstawiającej powstawanie oceanicznej plamy odpadów – krótka pogadanka nauczyciela objaśniająca mechanizm tego procesu.

  • Podział uczniów na grupy (liczbę i skład określa nauczyciel); przydzielenie grupom polecenia z e‑materiału do opracowania – jedno polecenie może opracowywać więcej niż jedna grupa, ale grupy te nie współpracują ze sobą.

  • Praca w grupach z wykorzystaniem atlasu, e‑materiału i informacji z innych źródeł.

  • Przedstawienie na forum klasy wyników pracy w grupach w następującej kolejności poleceń:

  1. Wskaż najbardziej zanieczyszczone rejony światowego oceanu i określ przyczyny tego zjawiska.

  2. Omów proces powstawania śródoceanicznej wyspy śmieci; scharakteryzuj jego poszczególne etapy.

  3. Wymień skutki występowania Wielkiej Pacyficznej Plamy Śmieci dla przyrody, człowieka i gospodarki.

  4. Określ działania, które można podjąć w celu ograniczenia (a może nawet likwidacji) tego zjawiska.

  • Wyniki pracy przedstawia wskazana przez nauczyciela grupa, pozostałe grupy, pracujące nad tym samym poleceniem, wprowadzają uzupełnienia; nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, zadaje pytania naprowadzające.

  • Dyskusja po zakończeniu wszystkich wystąpień, której celem jest podsumowanie informacji i określenie prawidłowości dotyczących zanieczyszczenia mórz i oceanów odpadami.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie kilku kontrolnych pytań przez nauczyciela.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Zapoznaj się z pozostałymi treściami z e‑materiału.

  • Praca pisemna: Zaproponuj działania, które możesz podjąć, żeby zmniejszyć ryzyko zanieczyszczenia mórz.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Dane i grafiki zawarte w e‑materiale mogą być wykorzystane podczas innych zróżnicowanych tematycznie lekcji, dotyczących różnych zagadnień związanych         z globalnymi, regionalnymi i lokalnymi zagrożeniami środowiska i in. Opinie wyrażone w filmie mogą zainspirować ucznia do własnych przemyśleń na temat zagrożeń mórz i oceanów, a także potrzeb ich ochrony.