Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Cechy eposu starożytnego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
zapoznaje się z cechami starożytnego eposu,
wybiera z fragmentu Iliady określenia pełniące funkcję stałych epitetów,
charakteryzuje relacje między ludźmi i bogami w eposie starożytnym,
ustala, co wpływa na patetyczność stylu Homera w Iliadzie,
wykazuje, że w eposie starożytnym występują cechy poetyki realistycznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
quiz.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca, by uczniowie zapoznali się mapą myśli zamieszczoną w e‑materiale Cechy eposu starożytnego.
Proponuje grupie zainteresowanych uczniów, by przygotowali krótki quiz na temat Iliady, Odysei, Eneidy, tak by uczniowie zdobyli podstawowe informacje na temat tych starożytnych eposów (wydarzenia, bohaterowie, czas powstania, autor). Quiz może mieć np. formę rozsypanych elementów, które należy dopasować do właściwego tytułu eposu.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od ustalenia, co uczniowie wiedzą na temat eposu (na podstawie wcześniejszej wiedzy oraz informacji z bloku tekstowego). Następnie prosi przygotowane osoby o przeprowadzenie quizu. Może ocenić dodatkową pracę oraz aktywność uczniów.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Prowadzący wyświetla mapę myśli na temat eposu starożytnego. Poleca, by uczniowie przystąpili w parach do wykonania polecenia 1 i 2 z tej sekcji. Wskazane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Później uczniowie, pracując nadal w parach, wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Warto zwrócić uwagę na ciekawe ćwiczenia: 2, 4, 5 i 6.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 8 z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Mirosław Korolko, Słownik kultury śródziemnomorskiej w Polsce, Warszawa 2004.
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1985.
Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.