Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Przemiany w Polsce i na świecie po upadku komunizmu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony.
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XV. Polska polityka zagraniczna. Uczeń:
1) wyjaśnia, jakie znaczenie w polityce zagranicznej państwa odgrywa racja stanu; wykazuje transformację celów, instrumentów i treści polskiej polityki zagranicznej od lat 90. XX wieku.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia podstawowe procesy geopolityczne po upadku komunizmu;
przedstawia zasady liberalnego porządku międzynarodowego;
opisuje wyzwania dla istniejącego ładu światowego.
Strategie nauczania:
lekcja odwrócona;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Wybrana osoba przedstawia krótką – przygotowaną w domu – prezentację na temat istoty ładu dwubiegunowego z czasów zimnej wojny. Nauczyciel, jeśli będzie taka konieczność, uzupełnia ją dodatkowymi uwagami na temat wartości, do których w epoce zimnowojennej odwoływali się przywódcy państw zachodnich (demokracja, prawa człowieka, integracja międzynarodowa, porządek oparty na zasadach prawa międzynarodowego).
2. Przedstawiony zostaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel zadaje pytanie: „Czy wartości świata zachodniego mają charakter uniwersalny?”. Odwołując się do wymienionych w fazie wstępnej zasad i przeprowadzając burzę mózgów, uczniowie rozważają ten problem. Nauczyciel zwraca uwagę, by padały argumenty na rzecz przeciwstawnych tez.
2. Po zakończonej dyskusji postawione zostaje kolejne pytanie: „Czy liberalny porządek międzynarodowy ma szansę przetrwać?”. W trakcie burzy mózgów uczniowie odnoszą się do argumentów, które padły w poprzedniej dyskusji, a także do współczesnych wydarzeń międzynarodowych.
3. Uczniowie z pomocą nauczyciela wymieniają największe wyzwania dla obecnego porządku międzynarodowego.
4. Wszystkie propozycje zostają zapisane na tablicy, a następnie przeprowadza się głosowanie w celu wyłonienia trzech najważniejszych – według uczniów – kwestii.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem „Przemiany w Polsce po upadku komunizmu”. Wykonują ćwiczenie zamieszczone pod tym materiałem.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8.
Materiały pomocnicze:
Zbigniew Brzeziński, Strategiczna wizja. Ameryka a kryzys globalnej potęgi, Kraków 2013.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.