Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Przeszłość i teraźniejszość w wierszu Wisławy Szymborskiej Spis ludności
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
zinterpretuje wiersz Spis ludności, analizując funkcję zastosowanych w nim zabiegów językowych;
rozpozna nawiązania mitologiczne i literackie (reminiscencje);
omówi nawiązania do kultury w utworze Spis ludności.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zastanawiają się, czym jest spis ludności i w jaki sposób się go przeprowadza. Przygotowują krótką notatkę na ten temat.
Uczniowie zapoznają się z utworem Spis ludności Wisławy Szymborskiej i zastanawiają się nad zasadnością tytułu wiersza.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie cicho czytają informacje zamieszczone w sekcjach „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie wskazują główny temat utworu Wisławy Szymborskiej.
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie rozpoczynają dyskusję na temat tego, czemu służy przeciwstawienie sobie przeszłości i teraźniejszości w wierszu Szymborskiej. Podają również cytaty z wiersza, które dotyczą przeszłości i teraźniejszości.
Uczniowie wyjaśniają w parach, w jaki sposób Wisława Szymborska nawiązuje do mitu trojańskiego w wierszu Spis ludności. Chętne osoby przedstawiają odpowiedzi.
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach lub kilkuosobowych grupach zadań 2, 5 oraz 6. Następnie uczniowie wspólnie pisemnie dokonują analizy i interpretacji utworu Wisławy Szymborskiej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie zajęć nauczyciel prezentuje na dużym ekranie animację. Uczniowie w parach wykonują oba polecenia zamieszczone w tej sekcji.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Praca domowa:
Ćwiczenie 8 z e‑materiału:
Wyjaśnij, jak rozumiesz poniższe cytaty z wiersza w kontekście poruszanego w utworze tematu spuścizny antycznej.
„mamy swoje sprawy, własne nieartykułowane rojowiska”.
„mijamy się na wieczność w domach towarowych”.
Materiały pomocnicze:
Anna Legeżyńska, Wisława Szymborska, Poznań 1996.
Stanisław Stabryła, Recepcja kultury antycznej we współczesnej literaturze polskiej. Projekt badawczy realizowany w ramach podstawowej działalności statutowej Wydziału Filozoficznego Akademii Ignatianum, Kraków 2012.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Animacja”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.