Autor: Krzysztof Kowaluk

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Jak funkcjonuje Unia Europejska?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIV. Integracja europejska. Uczeń:

5) przedstawia zadania Rady Europejskiej i Parlamentu; wyjaśnia kwestię legitymizacji obu tych instytucji;

6) przedstawia podział kompetencji pomiędzy Komisją i Radą; wyjaśnia strukturę Komisji oraz rolę komitetów i grup roboczych Rady;

7) charakteryzuje działalność Unii Europejskiej w sferze wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych; przedstawia najważniejsze kompetencje jej instytucji sądowych;

8) charakteryzuje działalność Unii Europejskiej w sferze polityki zagranicznej oraz bezpieczeństwa i obrony; przedstawia pozycję i zadania Wysokiego Przedstawiciela Unii Europejskiej ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa; rozważa kwestię globalnej roli Unii Europejskiej;

9) wyjaśnia założenia strefy euro; przedstawia zadania Europejskiego Banku Centralnego i Europejskiego Systemu Banków Centralnych;

10) przedstawia dochody i wydatki budżetowe Unii Europejskiej i procedurę tworzenia budżetu ogólnego; charakteryzuje zadania Europejskiego Trybunału Obrachunkowego;

11) charakteryzuje działalność Unii Europejskiej w polityce spójności społecznej i gospodarczej oraz konkurencji i ochrony konsumentów;

12) przedstawia działalność Unii Europejskiej w wybranych politykach sektorowych (polityce: kulturalnej; kształcenia i młodzieży; badań i rozwoju technologicznego; handlowej; rolnej; transportowej; ochrony środowiska; energii, małych i średnich przedsiębiorstw);

13) przedstawia fundusze Unii Europejskiej i podaje przykłady ich wykorzystania na poziomie regionalnym i centralnym w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje najważniejsze instytucje UE;

  • wyjaśnia istotę zasady przyznania, zasady pomocniczości i zasady proporcjonalności;

  • analizuje procedury podejmowania decyzji w Unii Europejskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • lekcja odwrócona;

  • debata oksfordzka.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie przez zajęciami słuchają audiobooka „W jaki sposób Unia Europejska broni się przed centralizacją i dyktatem najsilniejszych państw?” i sporządzają notatki z najważniejszymi informacjami.

2. Wybrana grupa uczniów przygotowuje w domu krótką prezentację poświęconą niezależnym od rządów państw członkowskich instytucjom UE (Komisja Europejska, Parlament Europejski, Trybunał Sprawiedliwości UE, Europejski Trybunał Obrachunkowy). Druga grupa przygotowuje prezentację na temat organów UE, w których reprezentowane są rządy (Rada Europejska, Rada, COREPER).

3. Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć.

4. Przedstawienie uczniowskich prezentacji.

Faza realizacyjna

1. Rozpoczynają się przygotowania do dyskusji na wzór debaty oksfordzkiej na temat: „Należy zwiększać kompetencje organów UE niezależnych od rządów”. Uczniowie wybierają marszałka oraz sekretarza obrad. Zwolennicy zwiększania kompetencji siadają po jednej stronie klasy, przeciwnicy po drugiej. Nauczyciel przypomina zasady dyskusji, zadaniem marszałka jest dbanie o ich przestrzeganie.

2. Odbywa się debata. Głos zabierają – na zmianę – przedstawiciele jednej i drugiej frakcji. Debata kończy się przeprowadzeniem głosowania. Jego przedmiotem jest pytanie postawione w tytule debaty. Sekretarz obrad zlicza głosy, marszałek ogłasza werdykt.

3. Wybrana/chętna osoba podsumowuje dyskusję.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel przedstawia swoje uwagi dotyczące zakończonej dyskusji. Prezentuje argumenty obu stron, które powinny zostać użyte w toku dyskusji. Ocenia pracę prowadzącego obrady.

2. Uczniowie wykonują ćwiczenie do audiobooka.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.

Materiały pomocnicze:

Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej, wyd. PWN, Warszawa 2018.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Audiobook może posłużyć uczniom jako inspiracja do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.