Sprawdź się
Materiał do ćwiczeń 4–6.
Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Artykuł 87
1. Unia rozwija współpracę policyjną obejmującą wszystkie właściwe organy Państw Członkowskich, w tym służby policji, służby celne oraz inne organy ścigania wyspecjalizowane w zapobieganiu przestępstwom lub ich wykrywaniu i ściganiu.
2. Do celów ustępu 1 Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą prawodawczą, mogą ustanawiać środki dotyczące:
a) gromadzenia, przechowywania, przetwarzania, analizowania i wymiany istotnych informacji;b) wspierania szkolenia pracowników, jak również współpracy w zakresie wymiany pracowników oraz wyposażenia i badań w dziedzinie kryminalistyki;
c) wspólnych technik śledczych dotyczących wykrywania poważnych form przestępczości zorganizowanej.3. Rada, stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą prawodawczą, może ustanowić środki dotyczące współpracy operacyjnej między organami, o których mowa w niniejszym artykule. Rada stanowi jednomyślnie po konsultacji z Parlamentem Europejskim.
W przypadku braku jednomyślności grupa co najmniej dziewięciu Państw Członkowskich może wystąpić z wnioskiem o przekazanie projektu środków Radzie Europejskiej. W takim przypadku procedura w Radzie zostaje zawieszona. Po przeprowadzeniu dyskusji i w przypadku konsensusu Rada Europejska, w terminie czterech miesięcy od takiego zawieszenia, odsyła projekt Radzie do przyjęcia.
W takim samym terminie, w przypadku braku porozumienia i w sytuacji gdy co najmniej dziewięć Państw Członkowskich pragnie ustanowić wzmocnioną współpracę na podstawie danego projektu środków, informują one o tym Parlament Europejski, Radę i Komisję. W takim przypadku uznaje się, że upoważnienie do podjęcia wzmocnionej współpracy, o którym mowa w artykule 20 ustęp 2 Traktatu o Unii Europejskiej i w artykule 329 ustęp 1 niniejszego Traktatu, zostało udzielone i stosuje się postanowienia w sprawie wzmocnionej współpracy.
Procedury specjalnej przewidzianej w akapicie drugim i trzecim nie stosuje się do aktów, które stanowią rozwinięcie dorobku Schengen.”
/Źródło: Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, eur‑lex.europa.eu [online, dostęp: 3.01.2020]./
Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie wykonaj polecenie.
Przywódcy państw Unii Europejskiej na szczycie w Brukseli dali zielone światło na kolejne przedłużenie sankcji wobec Rosji - poinformował na Twitterze Barend Leyts, rzecznik szefa Rady Europejskiej. Rada uzależniła zniesienie sankcji od pełnej realizacji porozumień mińskich. Choć termin wypełnienia zawartych w nich postanowień upłynął 31 grudnia 2015 roku, to porozumienia te wciąż nie zostały w pełni wprowadzone w życie.
Sankcje dotyczą sektora finansowego, energetycznego i obronnego oraz produktów podwójnego zastosowania. Oznaczają ograniczenie dostępu do unijnych rynków kapitałowych dla największych rosyjskich instytucji finansowych, firm energetycznych oraz przemysłu obronnego.
/Źródło: Rada Europejska dała zielone światło na kolejne przedłużenie sankcji wobec Rosji, wnp.pl [online, dostęp: 29.12.2019]./
Zmiany proponowane w projekcie ustawy Prawo Energetyczne mają na celu transpozycję do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/692/UE z dnia 17 kwietnia 2019 roku zmieniającą dyrektywę 2009/73/WE dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego. Dyrektywa ta nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby zasady mające zastosowanie do linii przesyłowych gazu łączących dwa lub więcej państwa członkowskie miały również zastosowanie do linii przesyłowych gazu do i z państw trzecich. Chodzi więc o te kraje, które nie są państwami członkowskimi Unii Europejskiej lub państwami członkowskimi Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
– Dotychczas nie istniały w Polsce regulacje prawne określające szczególny reżim prawny funkcjonowania gazociągów z państwami trzecimi, które podlegały obowiązującym dotychczas przepisom ustawy Prawo energetyczne oraz indywidualnym zasadom wynikającym z zawieranych umów międzyrządowych – czytamy w uzasadnieniu projektu. Projektowana zmiana ma ujednolicić reżim prawny w stosunku do wszystkich gazociągów przesyłowych przebiegających przez granicę Polski, niezależnie od tego, czy łączą one Polskę z systemem gazowym państwa członkowskiego Unii Europejskiej i EFTA czy też państwa nie będącego stroną żadnej z tych umów oraz zapewni jednolite stosowanie prawa UE wobec takiej infrastruktury.
/Źródło: Bartłomiej Sawicki, Polska chce wdrożyć nowelę dyrektywy gazowej. Nie obejmie Baltic Pipe, biznesalert.pl [online, dostęp: 29.12.2019]./