Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Woźniak
Przedmiot: Matematyka
Temat: Styczna do krzywej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy. Zakres rozszerzony.
Uczeń:
3) stosuje definicję pochodnej funkcji, podaje interpretację geometryczną i fizyczną pochodnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza wzór stycznej do wykresu funkcji;
znajduje styczne do wykresów wybranych funkcji elementarnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa kierowana;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery multimedialne z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie czytają część wprowadzającą lekcji.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej sekcję „Wprowadzenie”, omawia i komentuje z uczniami cele lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów o streszczenie przeczytanego przed lekcją materiału, analizuje zagadnienie, rozpoznaje wiedzę uczniów dotyczącą własności pochodnych funkcji oraz funkcji liniowych.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej część „Wzór ogólny stycznej do wykresu funkcji” z sekcji „Przeczytaj” oraz omawia ją na forum klasy.
Uczniowie w 3–4 osobowych grupach czytają pozostałą część sekcji „Przeczytaj”, tworzą mapę myśli na temat szukania stycznych do wykresów różnych klas funkcji. W przypadku powstania wątpliwości, nauczyciel wyjaśnia na forum całej klasy napotkany problem. Pod opieką prowadzącego uczniowie porównują wyniki pracy nad mapami myśli i omawiają powstałe różnice.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Po ustalonym czasie nauczyciel sprawdza odpowiedzi uczniów, wyjaśnia pomyłki, omawia poprawne rozwiązania na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie zadają sobie nawzajem w ramach 3‑4 osobowej grupy zadanie, analogiczne do jednego z ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Interpretacja geometryczna ilorazu różnicowegoInterpretacja geometryczna ilorazu różnicowego
Funkcja liniowaFunkcja liniowa
Wskazówki metodyczne:
Film samouczek może zostać wykorzystany jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem.