Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Kurs logiki: lekcja 5. Logika a ontologia: ile ontologii (metafizyki) jest w logice?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Pojęcie filozofii. Uczeń:
2) wymienia i charakteryzuje ważniejsze dyscypliny filozofii: metafizyka (ontologia), epistemologia, etyka, filozofia przyrody, antropologia filozoficzna, teologia filozoficzna, filozofia piękna i sztuki (estetyka), filozofia polityki;
4) określa rolę logiki jako narzędzia nauki i filozofii;
Zakres rozszerzony
VII. Posługiwanie się podstawowymi kategoriami logiki i dbanie o kulturę logiczną wypowiedzi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Wybrane problemy filozofii.
2. Dyscypliny filozofii. Uczeń wymienia następujące dyscypliny filozofii oraz określa przedmioty ich badań:
1) dyscypliny podstawowe (ogólniejsze) – teoria bytu (ontologia, metafizyka), teoria poznania (epistemologia), ogólna teoria wartości (aksjologia) wraz z teorią moralności (etyką);
3) dyscypliny pomocnicze – historia filozofii, logika.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Zrozumiesz, że dobry logik co najmniej po trosze musi być też filozofem.

  • Nauczysz się odróżniać praktykę uprawiania logiki od założeń, które trzeba przyjąć, żeby można było w ogóle tę praktykę uprawiać.

  • Poeksperymentujesz z pojęciem nonsensu – zbadasz, czy można logicznie dowieść czegoś nielogicznego.

  • Zmierzysz się z granicami myślenia logicznego oraz z tym, co uważasz na temat natury rzeczywistości.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • dostrzega związki między logiką a metafizyką, logiką a rzeczywistością;

  • przedstawia argumenty krytyków logiki;

  • analizuje istotę absurdu;

  • rozumie pojęcie nonsensu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • film;

  • prezentacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Kurs logiki: lekcja 5. Logika a ontologia: ile ontologii (metafizyki) jest w logice?”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj” i przygotować prezentację, w której przedstawią przykłady ilustrujące zagadnienia związane z tematem lekcji.

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący zajęcia loguje się na platformie, wyświetla temat lekcji oraz cele. Wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, m. in. sprawdza, kto wykonał zadane domowe. Wybrani lub chętni uczniowie prezentują efekty pracy w domu. Prosi wybranego ucznia o uzasadnienie swojego rozwiązania. Dyskusja.

  3. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Co znaczy sformułowanie, że dobry logik co najmniej po trosze musi być też filozofem?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Film samouczek”, a następnie czyta polecenia:
    - Zapoznaj się z filmem i odpowiedz na pytanie: jakie są relacje między logiką a rzeczywistością?
    - Dlaczego problem stosunku logiki do świata wydaje się nierozstrzygalny? Zanotuj swoje spostrzeżenia. Pamiętaj o odpowiedniej argumentacji.
    Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycje odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.

  2. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenie nr 1 z zakładki „Film samouczek”:
    - Poniżej przedstawiamy krótkie opowiadanie, które zawiera luki. Uzupełnij je w taki sposób, żeby uzyskać w efekcie możliwie absurdalną całość, tj. uzupełnij w sposób, który wydaje się najbardziej niedorzeczny i zaskakujący.
    Następnie w parach rozwiązują ćwiczenie nr 2:
    - Pokaż komuś wyniki swojej pracy i zastanówcie się razem nad istotą absurdu. Czy bierze się on raczej z tego, że coś jest bardzo zaskakujące (niespodziewane) czy z tego, że jest sprzeczne logicznie? Umiesz odróżnić, kiedy zachodzi jedno, a kiedy drugie?

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 5‑8.

Materiały pomocnicze:

  • Femiak T., O sztuce uświadomionego mówienia – czyli jakiej filozofii uczniowie potrzebują?, w: „Edukacja Filozoficzna” 32(2001), s. 147–160.

  • Niemirowski T., Co to znaczy „nauczać filozofii”?, w: „Forum Pedagogiczne” 1(2015).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Film samouczek” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.