Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Cechy ukształtowania powierzchni Ziemi jako efekt oddziaływania procesów endogenicznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
1. Rozumienie specjalistycznych pojęć i posługiwanie się terminami geograficznymi.
2. Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do zrozumienia istoty zjawisk oraz charakteru i dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
3. Identyfikowanie sieci powiązań przyrodniczych, społecznych, kulturowych, gospodarczych i politycznych w przestrzeni geograficznej.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
2. Analizowanie i wyjaśnianie zjawisk i procesów geograficznych oraz zróżnicowania przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego świata.
4. Formułowanie twierdzeń o prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska przyrodniczego i społeczno‑gospodarczego oraz wzajemnych zależności w systemie przyroda - człowiek - gospodarka.
III. Kształtowanie postaw.
1. Rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.
2. Kształtowanie przekonania o użyteczności edukacji geograficznej dla osobistego rozwoju człowieka oraz aktywności społecznej.
3. Rozumienie pozautylitarnych wartości elementów środowiska geograficznego i krajobrazów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.
Uczeń:
9) wyjaśnia wpływ procesów geologicznych na powstanie głównych struktur tektonicznych i ukształtowanie powierzchni Ziemi na wybranych przykładach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, jak procesy endogeniczne wpływają na ukształtowanie powierzchni Ziemi,
formułuje prawidłowości dotyczące relacji między rodzajem procesów endogenicznych a formami ukształtowania powierzchni Ziemi,
wskazuje rodzaje i sposób działania procesów endogenicznych na podstawie zewnętrznych cech danego krajobrazu.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, atlas, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Migoń P., Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu zajęć: omówienie/przypomnienie procesów endogenicznych i ich wpływu na cechy ukształtowanie powierzchni Ziemi; pytania sprawdzające poziom przygotowania uczniów.
Faza realizacyjna
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest zapoznanie się z filmem edukacyjnym i wykonanie poleceń, a następnie przedstawienie rezultatów na forum klasy.
Wyświetlenie na ekranie filmu edukacyjnego dotyczącego wpływu procesów endogenicznych na ukształtowanie powierzchni Ziemi; po zakończeniu projekcji filmu uczniowie wykonują polecenia do filmu.
Przedstawienie przez wybranych uczniów (zgłaszających się lub wskazanych przez nauczyciela) na forum klasy rezultatów wykonanych poleceń:
podanie przykładów wpływu oddziaływania procesów endogenicznych na ukształtowanie powierzchni Ziemi,
sformułowanie najważniejszych związków przyczynowo‑skutkowych,
wskazanie konkretnych regionów świata, w których najsilniej zaznacza się wpływ oddziaływania procesów endogenicznych na ukształtowanie powierzchni Ziemi; podanie przykładów niewymienionych w filmie.
Nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia.
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z e‑materiału dotyczących wpływu oddziaływania procesów endogenicznych na ukształtowanie powierzchni Ziemi.
Przedstawienie przez wybranych uczniów (zgłaszających się lub wskazanych przez nauczyciela) na forum klasy rezultatów wykonanych ćwiczeń.
Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów, mająca charakter kompleksowego podsumowania informacji dotyczących oddziaływania procesów endogenicznych na ukształtowanie powierzchni Ziemi i istniejących związków przyczynowo‑skutkowych.
Sporządzenie notatki w zeszycie przedmiotowym zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Wykonanie pozostałych ćwiczeń z e‑materiału.
Praca pisemna – studium przypadku dowolnie wybranego regionu nieomówionego podczas lekcji; zakres opracowania: wpływ oddziaływania procesów endogenicznych na ukształtowanie powierzchni Ziemi, sporządzenie schematu (lub mapy myśli, gałęzi logicznego myślenia) przedstawiającego najważniejsze związki przyczynowo‑skutkowe.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafiki zawarte w e‑materiale i film edukacyjny mogą być wykorzystane podczas innych, różnorodnych tematycznie lekcji dotyczących zróżnicowania środowiska (krajobrazu) Ziemi zarówno w ujęciu komponentowym (głównie blok tematyczny litosfera, pedosfera; zakres podstawowy: V, VI), jak i kompleksowym (charakterystyka środowiska różnych regionów fizycznogeograficznych, relacje między komponentami środowiska; zakres podstawowy: XIV). Uczeń może także wykorzystać e‑materiał do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy w domu oraz w czasie lekcji mających na celu powtórzenie materiału dotyczącego zjawisk uwarunkowanych budową geologiczną i rzeźbą powierzchni Ziemi.