Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Obywatelstwo a narodowość
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IV. Prawa człowieka i ich ochrona.
Uczeń:
4) przedstawia szczegółowe prawa mniejszości narodowych i etnicznych oraz grupy posługującej się językiem regionalnym w Rzeczypospolitej Polskiej; pozyskuje informacje na temat praw mniejszości polskiej w różnych państwach.
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
1) przedstawia różne koncepcje narodu (polityczną i etniczno‑kulturową); charakteryzuje czynniki narodotwórcze i sprzyjające zachowaniu tożsamości narodowej;
2) przedstawia – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – postawy społeczeństwa polskiego wobec mniejszości narodowych i etnicznych oraz wobec innych narodów (także imigrantów); rozpoznaje przejawy ksenofobii i uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się temu zjawisku;
3) przedstawia elementy dziedzictwa kulturowego etnicznej grupy mniejszościowej w Rzeczypospolitej Polskiej (mniejszości narodowe i etniczne, grupa posługująca się językiem regionalnym, imigranci);
7) przedstawia wielowarstwowość tożsamości narodowej na przykładzie społeczeństw europejskich (Królestwa Belgii, Królestwa Hiszpanii, Konfederacji Szwajcarskiej oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej).
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
4) przedstawia zasady nabywania obywatelstwa oraz procedury jego uzyskiwania w Rzeczypospolitej Polskiej; wyjaśnia pojęcie bezpaństwowca i kwestię posiadania wielu obywatelstw.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozważa różne znaczenia pojęć „obywatelstwo” i „narodowość”;
wyjaśnia, czym różni się obywatelstwo od narodowości;
analizuje przykłady zastosowania pojęć „obywatelstwo” i „narodowość” w różnych kontekstach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
śniegowa kula;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Grupa chętnych osób przygotowuje prezentację multimedialną na temat ewolucji pojęcia „obywatelstwo”. Do prezentacji dołączają też polecenia dla pozostałych uczniów, które mają służyć aktywnemu słuchaniu.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Obywatelstwo a narodowość” i celów zajęć.
Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują wyjaśnienie pojęcia „narodowość” i „obywatelstwo”. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa wersja wyjaśnienia. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycję na tablicy.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie uczniowskiej prezentacji. W jej trakcie słuchacze odpowiadają na pytania zadawane przez osoby referujące zagadnienie. Po zakończeniu prezentacji reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.
Praca z animacją. Uczniowie wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie wykonują ćwiczenia dołączone do materiału. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Praca w parach – przygotowanie argumentów do dyskusji: „Czy zgadzasz się, czy też nie z tezą Leszka Kołakowskiego: »[T]ożsamość narodowa wymaga pamięci historycznej. Z tego względu jest rzeczą bez znaczenia, co w tej pamięci jest prawdą, a co zwykłą legendą«?”. Po dyskusji wybrane osoby przedstawiają wnioski.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5–8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrani uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
CBOS, Patriotyzm Polaków, „Komunikat z badań”, nr 105/2018, cbos.pl.
Bernadetta Siwiak, Co to znaczy być dobrym obywatelem?, grezowka.gminalukow.pl.
Kołakowski Leszek, O tożsamości zbiorowej, [w:] Moje słuszne poglądy na wszystko, Kraków 2011.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Animacja” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.