Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Integracja europejska – akty prawa pierwotnego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
8) wymienia obowiązujące akty prawa pierwotnego Unii Europejskiej; lokalizuje jej państwa członkowskie; przedstawia podstawowe obszary i zasady działania Unii Europejskiej.
Zakres rozszerzony
XIV. Integracja europejska.
Uczeń:
2) przedstawia etapy powojennej integracji europejskiej (w aspekcie gospodarczym – od strefy wolnego handlu do wspólnego rynku) i najważniejsze postanowienia aktów prawa pierwotnego: Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, traktatu fuzyjnego i Jednolitego aktu europejskiego;
3) przedstawia integrację w ramach Unii Europejskiej (w aspekcie gospodarczym – od wspólnego rynku do unii gospodarczo‑walutowej) i najważniejsze postanowienia aktów prawa pierwotnego: Traktatu o Unii Europejskiej (traktatu z Maastricht), traktatu amsterdamskiego i traktatu nicejskiego;
4) rozważa kwestię charakteru prawnego Unii Europejskiej, korzystając z przepisów traktatu z Lizbony i wskazując na zasady pomocniczości, subsydiarności i solidarności.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje najważniejsze postanowienia aktów prawa pierwotnego Unii Europejskiej;
wyjaśnia zasadę prymatu prawa europejskiego nad prawem krajowym państw członkowskich;
charakteryzuje rodzaje aktów prawa pierwotnego i wyjaśnia, czym różnią się od aktów prawa wtórnego Unii Europejskiej.
Strategie nauczania:
konektywizm;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiałów źródłowych;
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych;
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Burza mózgów, podczas której uczniowie przypominają źródła prawa powszechnie obowiązującego w Polsce. W razie potrzeby nauczyciel zadaje pytanie pomocnicze: W jaki sposób zmienił się katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego w Polsce po przystąpieniu naszego państwa do Unii Europejskiej?
2. Przedstawienie tematu i celów lekcji.
Faza realizacyjna
2. Uczniowie pracują w trzech grupach, analizując wspólnie oś czasu. Każdej z grup nauczyciel przydziela inny rodzaj aktów prawa pierwotnego:
A. traktaty założycielskie,
B. traktaty rewizyjne,
C. traktaty akcesyjne.
Zadaniem uczniów w grupach A i B jest przygotowanie krótkich wypowiedzi na temat najważniejszych zmian wprowadzanych przez przydzielone im traktaty, natomiast zadaniem uczniów z grupy C jest opracowanie mnemotechniki ułatwiającej zapamiętanie kolejnych rozszerzeń Unii Europejskiej.
3. Uczniowie przedstawiają informacje o poszczególnych traktatach uwzględnionych w schemacie w kolejności chronologicznej.
4. Każda z grup losuje trzy liczby od 1 do 12, a następnie ustala odpowiedzi na pytania o tych numerach zawarte w poleceniach do multimedium. Po upływie wyznaczonego czasu reprezentanci grup przedstawiają pozostałym uczniom przeanalizowane zagadnienia.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja na temat: który z traktatów uważasz za najistotniejszy dla procesu integracji europejskiej? Który wprowadzał najdalej posunięte rozwiązania integrujące państwa członkowskie?
2. Uczniowie samodzielnie rozwiązują i sprawdzają poprawność rozwiązań ćwiczeń 1, 2 i 4.
3. Uczniowie w parach rozwiązują pozostałe ćwiczenia interaktywne. Po upływie wyznaczonego czasu chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania, a pozostali uczniowie komentują je i uzupełniają w razie potrzeby.
Praca domowa:
Moja europejska inicjatywa ustawodawcza – przedstaw zmiany, jakie chcesz osiągnąć, i uzasadnij swój pomysł.
Materiały pomocnicze:
Stefan Hambura, Polska konstytucja ważniejsza od prawa unijnego, rp.pl.
Maciej Banaszak, Traktat Lizboński a wspólnotowe wartości europejskie, „Refleksje. Pismo naukowe studentów i doktorantów WNPiD UAM”, wiosna–lato 2010, s. 249–264, pressto.amu.pl.
Wyrok Trybunału z dnia 15 lipca 1964 r., curia.europa.eu.
Traktat o Unii Europejskiej, „Dziennik Urzędowy (Dz.U. C 202 z 7.6.2016)”, eur‑lex.europa.eu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może podzielić uczniów na grupy A, B i C na wcześniejszych zajęciach i poprosić o przygotowanie obszerniejszych informacji dotyczących zarówno treści traktatów, jak i okoliczności ich wynegocjowania oraz ratyfikacji, a następnie przeprowadzić zajęcia w formie lekcji odwróconej.