Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Danuta Jyż‑Kuroś

Przedmiot: chemia

Temat: Jak przebiega fermentacja alkoholowa?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

7) opisuje procesy fermentacyjne zachodzące podczas wyrabiania ciasta i pieczenia chleba, produkcji wina, otrzymywania kwaśnego mleka, jogurtów, serów; pisze równania reakcji fermentacji alkoholowej, octowej i mlekowej.

Zakres rozszerzony

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

7) opisuje procesy fermentacyjne zachodzące podczas wyrabiania ciasta i pieczenia chleba, produkcji wina, otrzymywania kwaśnego mleka, jogurtów, serów; pisze równania reakcji fermentacji alkoholowej, octowej i mlekowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia czynniki niezbędne do przebiegu fermentacji alkoholowej;

  • pisze równanie reakcji fermentacji alkoholowej;

  • konstruuje modele obrazujące przebieg fermentacji alkoholowej.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • „Zgadzasz się ze mną”/”Nie zgadzasz się...” – wariant dyskusji za i przeciw.

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • metoda lekcji odwróconej;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;

  • słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przed lekcją:

Metoda lekcji odwróconej – uczniowie w domu zapoznają się z blokiem tekstowym do omawianego tematu w e‑materiale – sekcja „Przeczytaj”.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach analizują grafikę interaktywną z medium bazowego i zapoznają się z modelowym ujęciem fermentacji alkoholowej. Po wykonaniu zadania w medium nauczyciel dzieli uczniów na grupy i informuje uczniów, że w grupach przeprowadzą dyskusję na temat: Jakie znaczenie ma fermentacja alkoholowa w przemyśle? Każda z grup otrzymuje miękką piłkę, którą – podając sobie – ustala kolejność zabierania głosu.

  2. Nauczyciel zapisuje na tablicy stwierdzenie „fermentacja alkoholowa ma duże znaczenie w przemyśle”. Nauczyciel instruuje uczniów, na czym polega zadanie z pomocą dwóch uczniów: odczytuje stwierdzenie z tablicy i mówi „Zgadzam się z tym stwierdzeniem, ponieważ...” (podaje argument przemawiający za tezą z tablicy). Po przedstawieniu swojego argumentu przemawiającego za tezą, nauczyciel podaje piłkę do jednego z uczniów, mówiąc „Zgadzasz się ze mną”. Zadaniem ucznia jest przedstawienie innego argumentu popierającego tezę z tablicy. Po przedstawieniu swojego argumentu, uczeń podaje piłkę kolejnemu uczniowi i mówi „Nie zgadzasz się ze mną”, a kolejny uczeń musi teraz przedstawić argument przeciwko tezie na tablicy itd.

  3. Nauczyciel instruuje uczniów odnośnie do zasad rządzących ćwiczeniem:

  • nie wolno powtarzać argumentów (tj. każdy uczeń musi postarać się podać nowy argument);

  • uczniowie przedstawiają argumenty za lub przeciw w zależności od prośby poprzedniego mówcy, niezależnie od własnych przekonań;

  • każdy uczeń w grupie powinien wypowiedzieć się przynajmniej dwukrotnie;

  • tylko uczeń, który trzyma w rękach piłkę może mówić (nie wolno przerywać wypowiedzi).

  1. Istota tego ćwiczenia polega na tym, że wymaga ono bezwzględnego skupienia i uwagi uczniów, ponieważ nigdy nie wiedzą, kiedy trafi do nich piłka, ani czy zostaną poproszeni o poparcie, czy obalenie debatowanej tezy.

  2. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Na czym polega istota fermentacji alkoholowej? Jakie warunki muszą być spełnione, żeby zaszła fermentacja alkoholowa? Jakie etapy wyróżniamy w przebiegu fermentacji alkoholowej? Na czym polega zespół auto‑browaru? Gdzie wykorzystuje się fermentację alkoholową?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniała/łem sobie, że...

  • Zaskoczyło mnie...

  • Dowiedziałem się...

  • Łatwe było dla mnie...

  • Trudne było dla mnie...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Medium może być wykorzystane:

  • zgodnie z propozycją zawartą w scenariuszu;

  • dla uczniów nieobecnych na lekcji jako formę uzupełnienia wiadomości;

  • na lekcjach związanych z praktyczną nauką zawodu.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Na czym polega istota fermentacji alkoholowej?

  • Jakie warunki muszą być spełnione, żeby zaszła fermentacja alkoholowa?

  • Jakie etapy wyróżniamy w przebiegu fermentacji alkoholowej?

  • Na czym polega zespół auto‑browaru?

  • Gdzie wykorzystuje się fermentację alkoholową?

  1. Materiały dla osób szczególnie zainteresowanych tematem:

  • http://www2.chemia.uj.edu.pl/~wegrzyn/VER_BETA/FDR‑INSTRUKCJA‑WYKONANIE.pdf

  • http://www.kii3.ntf.uni‑lj.si/analchemvoc2/file.php/1/HTML/pol/SPEKTRA/bioteh1.htm

  • http://pbc.up.krakow.pl/dlibra/docmetadata?id=2905&from=pubstats