Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak rozłożyć wektor na składowe

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy/rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
Zakres podstawowy
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne.
Zakres rozszerzony
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne, wykonuje graficznie działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. pozna metodę rozkładania wektora na składowe,

  2. przeanalizuje sposób rozłożenia na składowe wektorów o początku w punkcie (0,0) układu współrzędnych oraz w dowolnym innym punkcie,

  3. zrozumie sposób rozkładania wektorów na składowe inne niż wzdłuż osi układu współrzędnych,

  4. zastosuje zdobytą wiedzę teoretyczną rozkładając wektor siły na składowe.

Strategie i metody
nauczania:

– blended‑learning,
– nauczanie hybrydowe.

Formy zajęć:

– film samouczek,
– praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

– komputer z rzutnikiem,
– kartka w kratkę,
– linijka,
– długopis.

Materiały pomocnicze:

Zestaw 8‑10 zadań, o charakterze zbliżonym do zamieszczonych w e‑materiale, o zróżnicowanym stopniu trudności. Zestaw ten posłuży dozadania pracy domowej.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Rozpoznanie wiedzy ucznia: Czy uczeń słyszał już o wektorach,
Czy wie, czym są wektory (może zetknął się z tym pojęciem na matematyce?)
Przeczytanie i omówienie części „Wprowadzenie” e‑materiału.

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Przeczytaj” i oglądają „Film samouczek”.
Następnie nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają pytania związane z tekstem lub filmem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uczniowie wracają to wybranego fragmentu tekstu lub filmu.
Uczniowie wykorzystują i utrwalają zdobytą wiedzę rozwiązując zadania.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omówi dwa zadania „na forum klasy”.
Nauczyciel sprawdzi, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określi, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Nauczyciel przeanalizuje wyniki rozwiązania zadań. Zaproponuje do wykonania w domu 3‑4 zadania zbliżone do tych, które uczniom sprawiły najwięcej trudności.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być wykorzystane jako wstęp do lekcji.