Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Hamlet i Fortynbras w wierszu Herberta
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje wizerunki Hamleta i Fortynbrasa na podstawie Hamleta Szekspira i wiersza Tren Fortynbrasa Zbigniewa Herberta;
porównuje relacje między Hamletem a Fortynbrasem w dramacie Williama Szekspira oraz liryku Zbigniewa Herberta;
określa cechy dwóch wzorców męskości w wierszu i dramacie;
sporządza notatkę poświęconą różnym interpretacjom Trenu Fortynbrasa Zbigniewa Herberta;
formułuje opinie i sądy;
wykorzystując teksty krytycznoliterackie K. Wyki i J. Sławińskiego, formułuje argumenty w dyskusji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Hamlet i Fortynbras w wierszu Herberta”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Recytacja. Chętna lub wybrana osoba przygotowuje głośne czytanie utworu poetyckiego Tren Fortynbrasa Zbigniewa Herberta, z elementami aktorskiej interpretacji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat i cele zajęć. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie znaczenia pojęcia intertekstualności. Informuje, że podczas lekcji będą wspólnie badać relacje między bohaterami szekspirowskimi w oryginalnym dziele i w ujęciu Zbigniewa Herberta.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło związane z tematem zajęć: Charakterystyka Fortynbrasa z Hamleta. Uczniowie podają swoje pomysły, a wyznaczony moderator zapisuje je na tablicy w formie mapy myśli/pojęć, której centralnym punktem są obie postaci: Hamlet i Fortynbras. Po zapisaniu propozycji uczniowie samodzielnie je weryfikują. Następnie nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów, jeśli jest to konieczne.
Wybrane przed lekcją osoby prezentują wiersz: Tren Fortynbrasa
Kształcenie umiejętności analizowania i interpretowania utworów literackich. Rozpoznanie wstępne. Ustalenie elementów świata przedstawionego. Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające zrozumienie tekstu i naprowadzające na jego interpretację, np.
Kim jest postać mówiąca?
Do kogo się zwraca?
Jaki jest nastrój utworu?
Wyodrębnienie środków stylistycznych i określenie ich funkcji w utworze.
Interpretacja tekstu. Sformułowanie tezy interpretacyjnej oraz wypisanie argumentów. Uczniowie przedstawiają swoje tezy interpretacyjne na forum, a następnie dyskutują nad sposobem odczytania utworu.Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Film”. Nauczyciel czyta polecenie: 1. Obejrzyj film i wysłuchaj opowieści dr. hab. Andrzeja Franaszka na temat wiersza Zbigniewa Herberta Tren Fortynbrasa. Sporządź notatkę, w której sformułujesz odpowiedź na pytanie: po czyjej stronie stoi Zbigniew Herbert: Hamleta czy Fortynbrasa? i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie, w parach, rozwiązują zawarte w sekcji „Sprawdź się” ćwiczenia. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je w większych grupach, przygotowując spójną argumentację, którą zaprezentują na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie zadań.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel w dyskusji podsumowującej lekcję może zadać następujące pytanie: Czy mają rację ci reżyserzy, którzy pomijają postać Fortynbrasa w swoich realizacjach Hamleta?
Praca domowa:
Napisz esej odpowiadający na pytanie: Czy współczesny nam świat bardziej potrzebuje Hamletów, czy Fortynbrasów? Wykorzystaj w swoim tekście cytaty z Trenu Fortynbrasa Zbigniewa Herberta.
Materiały pomocnicze:
Sławomir Świontek, Znak, tekst i odbiorca w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. Janusza Deglera, Wrocław 1988.
Leslie Dunton‑Downer, Alan Riding, Szekspir. Warszawa 2005.
Ryszard Nycz, Wykładniki intertekstualności, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.