Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Pozytywiści o Żydach – Eliza Orzeszkowa, O Żydach i kwestii żydowskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje teksty publicystyczne, literackie powstałe w okresie pozytywizmu i współcześnie, związane z kwestią żydowską,
wskazuje związek pomiędzy historią i filozofią epoki pozytywizmu a tematami podejmowanymi przez publicystów i pisarzy,
na podstawie tekstów literackich i obrazu Aleksandra Gierymskiego wyjaśnia, czym jest realizm.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
śniegowa kula.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta, jakiemu problemowi poświęcona jest broszura Elizy Orzeszkowej Żydzi i kwestia żydowska. Zwraca uwagę uczniów na czas i okoliczności powstania tekstu.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się indywidualnie z nagraniem z sekcji „Audiobook”. Następnie wykonują polecenie: Wskaż kilka przyczyn, dlaczego, według Elizy Orzeszkowej, Polacy tak mało znają kulturę żydowską lub wcale się nią nie interesują.
Uczestnicy zajęć przedstawiają swoje propozycje odpowiedzi, dyskutują nad nimi i wspólnie wyciągają wnioski z dyskusji.Uczniowie, pracując w parach, przystępują do rozwiązywania ćwiczeń wskazanych przez nauczyciela; warto zwrócić uwagę na ciekawe i wymagające samodzielnego myślenia ćwiczenia od 4 do 7. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel prosi o przedstawienie odpowiedzi wybrane osoby. Warto poświęcić nieco czasu na uczniowskie refleksje i dyskusje.
Faza podsumowująca:
Kula śniegowa. Nauczyciel zapisuje na tablicy problem związany z tematem lekcji: Poznanie kultury żydowskiej (podobnie jak kultury każdego innego narodu) może pomóc zburzyć zakorzenione w świadomości zbiorowej stereotypy. Odnieś się do tej tezy, formułując dwa argumenty. Następnie prosi uczniów, aby indywidualnie poszukali odpowiedzi w tym temacie zapisując swoje pomysły na kartce. W kolejnej części uczniowie łączą się w pary i weryfikują swoje pomysły, później powtarzają te czynności w zespołach 4‑osobowych i 8‑osobowych zapisując uzgodnienia na kartce. Ostatecznie dyskusja prowadzona jest na forum klasy. Nauczyciel zbiera pomysły przedstawione przez kolejne grupy/osoby i weryfikuje je, w razie potrzeby również uzupełnia.
Praca domowa:
Sprawdź w dostępnych źródłach, czy w twoim mieście znajduje się cmentarz żydowski lub zabytki związane z narodem żydowskim i jego kulturą. Przygotuj na ten temat krótką notatkę syntetyzującą, dołącz samodzielnie zrobione zdjęcia.
Materiały pomocnicze:
Heiko Haumann, Historia Żydów w Europie Środkowej i Wschodniej, Warszawa 2000.
Andrzej Żbikowski, Żydzi, Wrocław 1997.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.