Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Rola wzajemnego oddziaływania na stan stosunków politycznych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
2) wykazuje złożoność i wielopłaszczyznowość współczesnych stosunków międzynarodowych oraz współzależność państw w środowisku międzynarodowym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje stan stosunków politycznych między Stanami Zjednoczonymi a Chinami;
przedstawia najważniejsze informacje dotyczące stosunków politycznych;
aktualizuje notatkę dotyczącą stosunków panujących między dwoma państwami.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
WebQuest;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg zajęć
Przed lekcją:
Przed lekcją zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej przydzielonego zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”. Zagadnienia:
– gr. 1 – wzajemne relacje amerykańsko‑chińskie –lata 50. i 60. XX wieku;
– gr. 2 – wzajemne relacje amerykańsko‑chińskie – lata 90. XX wieku;
– gr. 3 – wzajemne relacje amerykańsko‑chińskie – kurs chińskiego juana i prawa człowieka;
– gr. 4 – wzajemne relacje amerykańsko‑chińskie – atak na WTC i jego następstwa.
Uczniowie oprócz treści z sekcji „Przeczytaj” wykorzystują również zasoby internetowe (elementy WebQuestu).
Faza wstępna:
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą hasła „stosunki międzynarodowe”.
Przedstawienie tematu „Rola wzajemnego oddziaływania na stan stosunków politycznych” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdym wystąpieniu pozostali uczniowie mogą zadawać prejegentom pytania. Wspólna weryfikacja informacji.
Dyskusja na temat: „Rywalizacja na arenie międzynarodowej Stanów Zjednoczonych i Chin”. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty, kontrargumenty i opinie. Na zakończenie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania.
Praca z audiobookiem. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie przygotowują argumenty na temat: „Dlaczego rosnąca potęga gospodarcza Chińskiej Republiki Ludowej może stanowić wyzwanie polityczne dla Stanów Zjednoczonych?”. Następuje dyskusja, a po jej zakończeniu podsumowanie.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5–8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli.
Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Korzystając z zasobów internetowych, uaktualnij informacje dot. stosunków między USA a Chinami.
Materiały pomocnicze:
Damian Wnukowski, Marcin Przychodniak, Perspektywy stosunków USA–Chiny za administracji Bidena, pism.pl.
Magdalena Marczuk‑Karbownik, Joanna Ciesielska‑Klikowska (red.), Stany Zjednoczone – Chiny. W stronę dwubiegunowości?, Łódź 2017.
Marek Wierciszewski, Tak złych stosunków USA‑Chiny jeszcze nie było. Oto pięć głównych pól konfliktu, businessinsider.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.