Autor: Justyna Szymańska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Rola wzajemnego oddziaływania na stan stosunków politycznych

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

2) wykazuje złożoność i wielopłaszczyznowość współczesnych stosunków międzynarodowych oraz współzależność państw w środowisku międzynarodowym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje stan stosunków politycznych między Stanami Zjednoczonymi a Chinami;

  • przedstawia najważniejsze informacje dotyczące stosunków politycznych;

  • aktualizuje notatkę dotyczącą stosunków panujących między dwoma państwami.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • WebQuest;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg zajęć

Przed lekcją:

  1. Przed lekcją zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej przydzielonego zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”. Zagadnienia:

    – gr. 1 – wzajemne relacje amerykańsko‑chińskie –lata 50. i 60. XX wieku;
    – gr. 2 – wzajemne relacje amerykańsko‑chińskie – lata 90. XX wieku;
    – gr. 3 – wzajemne relacje amerykańsko‑chińskie – kurs chińskiego juana i prawa człowieka;
    – gr. 4 – wzajemne relacje amerykańsko‑chińskie – atak na WTC i jego następstwa.
    Uczniowie oprócz treści z sekcji „Przeczytaj” wykorzystują również zasoby internetowe (elementy WebQuestu).

Faza wstępna:

  1. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą hasła „stosunki międzynarodowe”.

  2. Przedstawienie tematu „Rola wzajemnego oddziaływania na stan stosunków politycznych” i celów zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdym wystąpieniu pozostali uczniowie mogą zadawać prejegentom pytania. Wspólna weryfikacja informacji.

  2. Dyskusja na temat: „Rywalizacja na arenie międzynarodowej Stanów Zjednoczonych i Chin”. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty, kontrargumenty i opinie. Na zakończenie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania.

  3. Praca z audiobookiem. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie przygotowują argumenty na temat: „Dlaczego rosnąca potęga gospodarcza Chińskiej Republiki Ludowej może stanowić wyzwanie polityczne dla Stanów Zjednoczonych?”. Następuje dyskusja, a po jej zakończeniu podsumowanie.

  4. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5–8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli.

  2. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.

  2. Korzystając z zasobów internetowych, uaktualnij informacje dot. stosunków między USA a Chinami.

Materiały pomocnicze:

  • Damian Wnukowski, Marcin Przychodniak, Perspektywy stosunków USA–Chiny za administracji Bidena, pism.pl.

  • Magdalena Marczuk‑Karbownik, Joanna Ciesielska‑Klikowska (red.), Stany Zjednoczone – Chiny. W stronę dwubiegunowości?, Łódź 2017.

  • Marek Wierciszewski, Tak złych stosunków USA‑Chiny jeszcze nie było. Oto pięć głównych pól konfliktu, businessinsider.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.