Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Cechy gleb strefowych, astrefowych i pozastrefowych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa/cele kształcenia
I. Wiedza geograficzna.
Poznawanie terminologii geograficznej.
Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).
Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.
III. Kształtowanie postaw.
Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.
Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.
Treści nauczania:
VI. Pedosfera i biosfera: procesy glebotwórcze, typy gleb, strefowość i piętrowość gleb oraz roślinności.
Uczeń:
2) wyróżnia cechy głównych typów gleb strefowych i niestrefowych, wyjaśnia ich rozmieszczenie na Ziemi;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne.
Uczeń:
Poznaje przykłady gleb strefowych i astrefowych.
Przyporządkowuje gleby strefowe strefom klimatycznym.
Analizuje charakterystyczne cechy poznanych gleb.
Przyporządkowuje charakterystyczne cechy do odpowiedniej gleby.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE.
Formy zajęć: praca w parach/grupach.
Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas, mapa ścienna, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
Bednarek R., Prusinkiewicz Z., Geografia gleb, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności),
sprawdzenie ewentualnego zadania domowego,
przedstawienie celów lekcji,
krótkie omówienie (przypomnienie) pojęć gleba, proces glebotwórczy, czynniki glebotwórcze – rozmowa, pytania, odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
prośba do uczniów o przeczytanie wstępu do e‑materiału,
podział uczniów na pary/grupy (liczbę osób określa nauczyciel), omówienie zasad wykonania zadania – analiza map z atlasu uzupełniana informacjami z e‑materiału,
kilkuminutowa dyskusja w parach/grupach, podczas której uczniowie, korzystając z map zamieszczonych w atlasie oraz informacji podanych w tekście e‑materiału określają, jakie czynniki środowiska wpływają na powstanie gleb strefowych i astrefowych i ich właściwości oraz na czym ten wpływ polega; wskazują konkretne przykłady omawianych relacji z wybranych regionów świata,
przedstawienie przy tablicy przez wybrane grupy uczniów wyników przeprowadzonej analizy, z wykorzystaniem mapy ściennej (alternatywnie mapy wyświetlonej na ekranie) – dyskusja z udziałem wszystkich uczniów,
prezentacja uczniom grafiki interaktywnej w celu weryfikacji sformułowanych wniosków, wyjaśnienia wątpliwości i usystematyzowania dotychczasowej wiedzy,
podsumowanie prezentowanych treści mające na celu określenie ogólnych prawidłowości dotyczących wpływu czynników środowiskowych na powstanie gleb strefowych, astrefowych i pozastrefowych i ich właściwości, z podkreśleniem charakteru tych relacji,
sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i prezentacji,
prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów.
Faza podsumowująca:
podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań,
ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć,
pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa:
W okolicach swojego miejsca zamieszkania wyszukaj dowolną odkrywkę – może to być np. wykop przy budowie domu, drogi. Dokonaj obserwacji gleby – poszczególnych jej warstw. Na podstawie swoich obserwacji określ typ tej gleby oraz podaj jej cechy charakterystyczne.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Nauczyciel może prosić uczniów o zapoznanie się ze schematem interaktywnym przed lekcją. Podczas fazy realizacyjnej uczniowie, pracując w grupach/parach z grafiką interaktywna i atlasem, mogą przygotować przekroje krajobrazowe o układzie południkowym, pokazujące zależności między glebą i jej właściwościami, a pozostałymi komponentami środowiska w zależności od szerokości geograficznej, przedstawić je w klasie i poddać pod dyskusję.
Grafika interaktywna może być także wykorzystana w części lub całości, podczas lekcji na temat np. rozwoju rolnictwa na świecie oraz do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu. Znajdzie ona także zastosowanie podczas samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego pedosfery.