Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Język ogólny a gwary i dialekty
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje funkcje społeczne języka ogólnego;
wymieni główne cechy języka ogólnego, odróżniające go od gwar i dialektów;
wyjaśni normatywną funkcję języka ogólnego;
uzasadni sens badania gwar i dialektów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przygotowują w domu słowniczek pojęć: gwara, dialekt, język ogólny, język narodowy, dialektyzacja, stylizacja. Zadaniem uczniów jest również odnalezienie informacji na temat różnic między dialektem a gwarą (np. Dialekt to odmiana języka ogólnego (narodowego) charakterystycznego dla jakiegoś większego terytorium. Natomiast gwara to język używany na mniejszym terenie, np. w gminie, wsi, nie podlega regułom i normom poprawnościowym języka ogólnego).
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Następnie prosi, by uczniowie przygotowali na podstawie „Przeczytaj” oraz pracy wykonanej w domu – każdy indywidualnie – mapę myśli, której główne hasło brzmi: gwary i dialekty. Wybrana osoba lub ochotnik przedstawia wynik swojej pracy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
- Czym jest dialekt?
- Czym dialekt różni się od gwary?
- Jakie wyróżniamy rodzaje dialektów?Nauczyciel przedstawia na dużym ekranie mapę interaktywną (i omawia ją z uczniami), pokazuje również ilustrację interaktywną. Następnie dzieli klasę na dwa zespoły. - Zespół I wyjaśnia, dlaczego w dwóch regionach Polski występują nowe dialekty mieszane. Wykonuje również ćw. 1 i 2 z sekcji „Ilustracja interaktywna”. - Zespół II wskazuje, czemu może służyć i w jaki sposób wzbogacać kulturowo wielość dialektów. Wskazuje także kilka cech wspólnych dla różnych gwar.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Praca domowa:
Na podstawie ilustracji interaktywnej wskaż, w których gwarach nie występuje mazurzenie.
Materiały pomocnicze:
Marian Kucała, Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 2002.
Karol Dejna, *Dialekty polskie,*Wrocław‑Warszawa‑Kraków‑Gdańsk, 1973.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa interaktywna” do podsumowania lekcji.