Dla nauczyciela
Autor: Dorota Czarny
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Historia idei praw człowieka
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
1) wyjaśnia, czym różnią się normy prawne od innych typów norm; wymienia podstawowe zasady prawa (prawo nie działa wstecz, domniemanie niewinności, nie ma winy bez prawa, nieznajomość prawa szkodzi) i wyjaśnia konsekwencje ich łamania;
2) przedstawia źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej – wykazuje szczególną moc konstytucji; przedstawia procedurę ustawodawczą.
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
14) przedstawia polskie tradycje demokratyczne na przykładzie podstawowych instytucji ustrojowych, artykułów henrykowskich i konstytucji marcowej.
XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.
Uczeń:
1) przedstawia ideę oraz historyczny rozwój praw człowieka; rozróżnia generacje praw człowieka, stosując pojęcia praw negatywnych i pozytywnych oraz wskazując na inny stopień ich ochrony;
2) przedstawia kwestie urzeczywistnienia wybranej wolności człowieka i stopnia jej ograniczenia związanego z prawami innych osób lub porządkiem publicznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje przebieg przemian idei praw człowieka;
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących historii idei praw człowieka;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
prezentacje;
analiza tekstu źródłowego;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Uczniowie mają za zadanie przypomnieć sobie wiadomości dotyczące historii idei praw człowieka.
2. Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują prezentacje multimedialne do wybranych zagadnień (Anglia, wiek XIX, Węgry i państwa włoskie, państwa niemieckie i Stany Zjednoczone, Francja, Polska, ochrona praw i swobód w XIX w. i Kodeks cywilny, pierwsza połowa XX w.).
Faza wstępna
1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
2. Prowadzący prosi uczniów, aby wyjaśnili, jakie prawa mieli obywatele w starożytności i średniowieczu; odpowiedzi uczniów zapisywane są na tablicy w formie mapy myśli.
3. Uczniowie biorą udział w rozmowie wprowadzającej szczegółowo w przedstawiony temat lekcji.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel prosi o wystąpienie osób, które przygotowały prezentacje.
2. Uczniowie przedstawiają przebieg przemian idei praw człowieka w poszczególnych państwach.
3. Na wystąpienie zostaje wyznaczony czas. Podczas prezentacji uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
4. Po wszystkich prezentacjach wybrane osoby przedstawiają swoje spostrzeżenia dotyczące praw człowieka w praktyce politycznej i prawnej.
5. Uczniowie na podstawie wysłuchanych prezentacji oraz omówionych spostrzeżeń w parach zapisują na kartkach po dwa wnioski, które prezentowane są na forum; najtrafniejsze zostają zapisane w zeszytach jako notatka z lekcji.
6. Prowadzący prosi, aby uczniowie w parach zapoznali się z filmem. Następnie wykonują dołączone do niego ćwiczenia.
7. Osoby chętne lub wyznaczone przez nauczyciela udzielają odpowiedzi, pozostali uczniowie w razie potrzeby uzupełniają wypowiedź kolegi lub koleżanki.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują wskazane ćwiczenia, następnie wspólnie omawiane są odpowiedzi uczniów.
2. Osoby, które przygotowały prezentacje, oraz te angażujące się w czasie lekcji zostają ocenione.
Praca domowa:
Zapisz w zeszycie trzy pytania, jakie mogłyby się znaleźć na kartkówce lub sprawdzianie z dzisiejszej lekcji.
Wykonaj samodzielnie pozostałe ćwiczenia w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Paweł Włodkowic, O wojnie i tolerancji (fragmenty), staropolska.pl.
Wybór źródeł do historii Polski średniowiecznej (do połowy XV wieku), Rozkwit społeczeństwa stanowego i powstanie państwa polsko‑litewskiego (1386–1466), oprac. Benon Miśkiewicz, Gerard Labuda, t. 3, Poznań 1970, s. 170–175.
Wielka karta swobód, zrodla.historyczne.prv.pl.
Deklaracja praw człowieka i obywatela, libr.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie przed lekcją zapoznają się z sekcją „Film” i układają po trzy pytania (każde na oddzielnej kartce), które posłużą do podsumowania lekcji w formie quizu lub rywalizacji grup.