Sprawdź się
Określ czas ogłoszenia następujących aktów prawnych dotyczących praw człowieka.
2. połowa XX w., koniec XIX w., XVIII w., XIII w.
Wielka karta swobód (Magna Charta Libertatum) | |
Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych | |
Pierwsza konwencja haska | |
Deklaracja praw człowieka i obywatela |
Zdecyduj, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Akt konfederacji warszawskiej (1573 r.) nie gwarantował szlachcie wolności wyznania. | □ | □ |
Kodeks cywilny (1804 r.), zw. Kodeksem Napoleona, realizował zasadę równości i powszechności praw, stał na straży wolności i nienaruszalności własności prywatnej, podkreślał prawa jednostki. | □ | □ |
Konwencja genewska (1864 r.) dotyczyła zasad opieki nad poszkodowanymi w wyniku konfliktów zbrojnych, zapewniała ochronę rannym i chorym bez względu na przynależność narodową. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Wybór źródeł do historii Polski średniowiecznej (do połowy XV wieku), t. 3: Rozkwit społeczeństwa stanowego i powstanie państwa polsko-litewskiego (1386-1466)§ 16. Następnie przyrzekamy i zaręczamy, iż żadnego ziemianina posiadacza własności gruntowej, nie będziemy za jakieś wykroczenia lub winę więzić, ani nie wydamy nakazu uwięzienia i nie będziemy go wcale karać, jeśli w sądzie w sposób rozumny nie udowodni się jemu winy i jeśli sędziowie tej krainy, w której ten ziemianin mieszka, nie wydadzą go w ręce nasze lub naszych starostów.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Przedstawiciele Ludu Francuskiego, ukonstytuowani w Zgromadzenie Narodowe, uważając, że nieznajomość, zapomnienie i lekceważenie Praw Człowieka są jedynymi przyczynami nieszczęść publicznych i nadużyć rządów, postanowili przedstawić (…) naturalne, niezbywalne i święte prawa Człowieka (…) aby żądania obywateli oparte odtąd na zasadach prostych i niewątpliwych były ukierunkowane zawsze na utrzymanie Konstytucji i szczęścia ogólnego.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Na wstępie ustąpiliśmy Bogu i niniejszym naszym dokumentem zatwierdziliśmy po wsze czasy w imieniu własnym i naszych następców, że kościół angielski ma być wolny i zachować wszystkie swoje uprawnienia i swobody oraz pragniemy, aby było to przestrzegane, a dalej wypływa z tego, że wolność wyborów, która uchodzi za największą potrzebę angielskiego kościoła z własnej i nieprzymuszonej woli, nadaliśmy i przywilejem naszym zatwierdziliśmy jeszcze przed zatargiem, jaki wybuchł między nami a naszymi baronami, i uzyskaliśmy jego potwierdzenie przez papieża Innocentego III, tako i my będziemy jej przestrzegać, aby w dobrej wierze była przestrzegana przez naszych następców po wsze czasy. Także wszystkim wolnym ludziom naszego królestwa w imieniu własnym i naszych następców po wsze czasy przykazaliśmy, aby wszystkie niżej opisane wolności wraz ze swoimi dziedzicami mieli i zachowali od nas i od naszych następców.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
O wojnie i tolerancji (fragmenty)Skoro niewierni chcą żyć spokojnie wśród chrześcijan, nie należy wyrządzać im żadnej przykrości na osobach i mieniu. (…) Grzeszy więc władca, jeżeli bez powodu ich (go) pozbawia; nawet i papież nie powinien zabierać im mienia, lecz przeciwnie, dopóki może, winien ich tolerować.
A racja tego, co powiedziano, jest abyśmy przez obcowanie z nimi mogli przyczynić korzyści z nich dla Pana. A szczególnie należy tolerować Żydów, ponieważ przez ich księgi udowadniamy prawdę i wiarę naszą.