Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Patrycja Męcik, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Oddziaływania pomiędzy dipolami
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy:
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
4) opisuje i przewiduje wpływ rodzaju wiązania (jonowe, kowalencyjne, metaliczne), oddziaływań międzycząsteczkowych (siły van der Waalsa, wiązania wodorowe) na właściwości fizyczne substancji nieorganicznych i organicznych; wskazuje te cząsteczki i fragmenty cząsteczek, które są polarne, oraz te, które są niepolarne.
Zakres rozszerzony:
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
6) opisuje i przewiduje wpływ rodzaju wiązania (jonowe, kowalencyjne, metaliczne), oddziaływań międzycząsteczkowych (siły van der Waalsa, wiązania wodorowe) oraz kształtu drobin na właściwości fizyczne substancji nieorganicznych i organicznych; wskazuje te cząsteczki i fragmenty cząsteczek, które są polarne, oraz te, które są niepolarne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega oddziaływanie pomiędzy dipolami;
wnioskuje, które związki są dipolami;
uzasadnia, na podstawie budowy, w którym związku występuje oddziaływanie dipol‑dipol oraz na tej podstawie ocenia przypuszczalne właściwości fizykochemiczne.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza tekstu źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
film samouczek;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje przykładowe pytania: Co to są oddziaływania międzycząsteczkowe? Jakie znane są Ci rodzaje oddziaływań? Które z oddziaływań powodują wysokie temperatury wrzenia substancji?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel rysuje na tablicy kilka wzorów substancji polarnych i niepolarnych. Razem z podopiecznymi ustala, jaka substancja należy do danej grupy.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Analiza tekstu w dostępnych źródłach informacji, w tym e‑materiale, na temat oddziaływania pomiędzy dipolami. Potem nauczyciel inicjuje dyskusję.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy, rozdaje arkusze papieru A2 i mazaki. Uczniowie korzystają z dostępnych źródeł informacji oraz wykorzystują film samouczek podczas opracowania na temat „Które substancje to dipole i dlaczego? Podaj przykłady dipoli. Jakie są skutki występowania oddziaływań dipol‑dipol?”. Po zakończonej pracy, liderzy prezentują efekty pracy grupowej z zastosowaniem techniki gadająca ściana. Prowadzący weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi i podsumowuje pracę.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania: Co to jest dipol elektryczny? Na czym polega oddziaływanie pomiędzy dipolami? Jakie są skutki oddziaływań pomiędzy dipolami?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe ...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudności ...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zastanowili się, w jakich cząsteczkach występują oddziaływania pomiędzy dipolami i zapisali przykłady w zeszycie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany podczas przygotowań do pracy kontrolnej, w celu nadrabiania zaległości oraz w fazie realizacyjnej lekcji.
Materiały pomocnicze:
Arkusze papieru A2, mazaki, glutaki.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest dipol elektryczny?
Na czym polega oddziaływanie pomiędzy dipolami?
Jakie są skutki oddziaływań pomiędzy dipolami?