Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R4crjy9wASmb51
Ćwiczenie 1
Połącz pojęcia z ich wyjaśnieniami: Cząsteczka polarna Możliwe odpowiedzi: 1. układ dwóch ładunków punktowych o równych wartościach i przeciwnych znakach, znajdujących się w pewnej odległości od siebie, 2. krańce takiej cząsteczki mają przeciwne ładunki elektryczne, 3. wektor o kierunku zgodnym z osią dipola, umownym zwrocie od ładunku ujemnego do dodatniego. Jego wartość jest równa iloczynowi ładunku przez odległość między ładunkami., 4. przyciąganie występujące pomiędzy atomami sąsiadujących cząsteczek Moment dipolowy Możliwe odpowiedzi: 1. układ dwóch ładunków punktowych o równych wartościach i przeciwnych znakach, znajdujących się w pewnej odległości od siebie, 2. krańce takiej cząsteczki mają przeciwne ładunki elektryczne, 3. wektor o kierunku zgodnym z osią dipola, umownym zwrocie od ładunku ujemnego do dodatniego. Jego wartość jest równa iloczynowi ładunku przez odległość między ładunkami., 4. przyciąganie występujące pomiędzy atomami sąsiadujących cząsteczek Oddziaływania międzycząsteczkowe Możliwe odpowiedzi: 1. układ dwóch ładunków punktowych o równych wartościach i przeciwnych znakach, znajdujących się w pewnej odległości od siebie, 2. krańce takiej cząsteczki mają przeciwne ładunki elektryczne, 3. wektor o kierunku zgodnym z osią dipola, umownym zwrocie od ładunku ujemnego do dodatniego. Jego wartość jest równa iloczynowi ładunku przez odległość między ładunkami., 4. przyciąganie występujące pomiędzy atomami sąsiadujących cząsteczek Dipol elektryczny Możliwe odpowiedzi: 1. układ dwóch ładunków punktowych o równych wartościach i przeciwnych znakach, znajdujących się w pewnej odległości od siebie, 2. krańce takiej cząsteczki mają przeciwne ładunki elektryczne, 3. wektor o kierunku zgodnym z osią dipola, umownym zwrocie od ładunku ujemnego do dodatniego. Jego wartość jest równa iloczynowi ładunku przez odległość między ładunkami., 4. przyciąganie występujące pomiędzy atomami sąsiadujących cząsteczek
RcqVkraAKgtvH1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij poniższy tekst odpowiednimi wyrażeniami. Ładunki elektryczne o przeciwnych znakach 1. dipol-dipol, 2. jon-jon, 3. odpychanie, 4. przyciąganie, 5. odpychają się, 6. przyciąganie, 7. przyciągają się, a o takich samych 1. dipol-dipol, 2. jon-jon, 3. odpychanie, 4. przyciąganie, 5. odpychają się, 6. przyciąganie, 7. przyciągają się, dlatego więc dipole mogą się przyciągać lub odpychać, w zależności od wzajemnej orientacji. Bardziej korzystne energetycznie jest 1. dipol-dipol, 2. jon-jon, 3. odpychanie, 4. przyciąganie, 5. odpychają się, 6. przyciąganie, 7. przyciągają się, ponieważ cząsteczki będące dipolami ustawiają się właśnie w taki sposób. Jest to oddziaływanie 1. dipol-dipol, 2. jon-jon, 3. odpychanie, 4. przyciąganie, 5. odpychają się, 6. przyciąganie, 7. przyciągają się.
RCGDOcqhZgcaD1
Ćwiczenie 3
Wskaż cząsteczki które nie są dipolami. Możliwe odpowiedzi: 1. H2O, 2. CO2, 3. CCl4, 4. NH3, 5. BF3
RfJRmIy6QGeR91
Ćwiczenie 4
Wskaż poprawne odpowiedzi Przykłady cząsteczek które są dipolami to: Możliwe odpowiedzi: 1. HI, 2. HBr, 3. CO2, 4. NH3
21
Ćwiczenie 5

Wymień trzy konsekwencje występowania oddziaływania dipol‑dipol.

RZNQ5bwWWA1US
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Moment dipolowy (μ) jest iloczynem ładunku (δ) i odległości między ładunkami (l). Jednostką momentu dipolowego w układzie SI jest iloczyn kulomba (C) i metra (m) (zwany potocznie kulombometrem). Moment dipolowy cząsteczki chlorowodoru wynosi 3,6·10Indeks górny -30 [C·m], a odległość między ładunkami – 127 [pm]. Na podstawie podanych danych doświadczalnych oblicz ładunek cząsteczkowy chlorowodoru.

RIReZDreKGgdh
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1Khi1UZKMhFk
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Wskaż związek, który powinien mieć wyższą temperaturę wrzenia. Odpowiedź uzasadnij.

RNtiIHGCQZ3Jk
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RJSmqCbwIgJ6l
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1aYE2CbU6jPV
Wypierz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. trans-dichloroetan, 2. cis-dichloroetan
RqaDYnBXeob61
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, który związek chemiczny powinien mieć wyższą temperaturę wrzenia, oraz uzasadnij, czym jest to spowodowane.

RW5zmP0ZI1OSd
Z lewej strony przedstawiono wzór strukturalny p-dichlorobenezu, a po prawej stronie wzór strukturalny o-dichlorobenzenu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1YaCsQQvCsmy
Odpowiedź: (Uzupełnij).