Autor: Justyna Szymańska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Marek A. Cichocki „Historia powraca” – analiza tekstu publicystycznego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

17) porównuje różne modele dekomunizacji i lustracji oraz rozważa ich zasadność;

18) analizuje kwestie różnorodności traktowania w pamięci społecznej okresu tzw. Polski Ludowej oraz jego rozliczenia na podstawie literatury (np. fragmentów pracy Pamięć po komunizmie Pawła Śpiewaka).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje tekst publicystyczny M.A. Cichockiego Historia powraca;

  • dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;

  • przedstawia wnioski z analizy materiału.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • metoda jigsaw.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

1. Przedstawienie uczniom tematu zajęć: Marek A. Cichocki Historia powraca, na którego podstawie uczniowie formułują cele lekcji.

2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Klasa przedstawia swoje skojarzenia z pojęciem pamięci zbiorowej. Uczniowie tworzą mapę myśli.

Faza realizacyjna:

1. Uczniowie w parach zapoznają się z tekstem publicystycznym M.A. Cichockiego i przygotowują odpowiedzi na postawione do niego pytania w poleceniu z sekcji „Przeczytaj”.

2. Przedstawienie odpowiedzi na forum klasy. Chętne/wybrane pary prezentują rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie weryfikują je i uzupełniają.

3. Analiza formalna i znaczeniowa tekstu źródłowego – praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” dokonują analizy artykułu M.A. Cichockiego – każda grupa opracowuje jeden akapit.

4. Po wykonaniu zadania każda grupa przedstawia wyniki swojej pracy i omawia je z pozostałą częścią klasy. Uczniowie sporządzają notatki.

5. Dyskusja na temat tego, jak istotne jest rozliczenie z historią dla przyszłości społeczeństwa.

Faza podsumowująca:

1. W ramach podsumowania uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne. Podział klasy na pięć grup. Każda losuje po dwa ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” i przygotowuje odpowiedzi. Następnie przedstawia je na forum klasy – wspólne omówienie.

2. Wybrani uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Napisz streszczenie tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”

Materiały pomocnicze:

Marek A. Cichocki, Historia powraca, „Rzeczpospolita”, 14 grudnia 2004.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.