Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Marek A. Cichocki „Historia powraca” – analiza tekstu publicystycznego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
17) porównuje różne modele dekomunizacji i lustracji oraz rozważa ich zasadność;
18) analizuje kwestie różnorodności traktowania w pamięci społecznej okresu tzw. Polski Ludowej oraz jego rozliczenia na podstawie literatury (np. fragmentów pracy Pamięć po komunizmie Pawła Śpiewaka).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje tekst publicystyczny M.A. Cichockiego Historia powraca;
dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;
przedstawia wnioski z analizy materiału.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
metoda jigsaw.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
1. Przedstawienie uczniom tematu zajęć: Marek A. Cichocki Historia powraca, na którego podstawie uczniowie formułują cele lekcji.
2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Klasa przedstawia swoje skojarzenia z pojęciem pamięci zbiorowej. Uczniowie tworzą mapę myśli.
Faza realizacyjna:
1. Uczniowie w parach zapoznają się z tekstem publicystycznym M.A. Cichockiego i przygotowują odpowiedzi na postawione do niego pytania w poleceniu z sekcji „Przeczytaj”.
2. Przedstawienie odpowiedzi na forum klasy. Chętne/wybrane pary prezentują rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie weryfikują je i uzupełniają.
3. Analiza formalna i znaczeniowa tekstu źródłowego – praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” dokonują analizy artykułu M.A. Cichockiego – każda grupa opracowuje jeden akapit.
4. Po wykonaniu zadania każda grupa przedstawia wyniki swojej pracy i omawia je z pozostałą częścią klasy. Uczniowie sporządzają notatki.
5. Dyskusja na temat tego, jak istotne jest rozliczenie z historią dla przyszłości społeczeństwa.
Faza podsumowująca:
1. W ramach podsumowania uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne. Podział klasy na pięć grup. Każda losuje po dwa ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” i przygotowuje odpowiedzi. Następnie przedstawia je na forum klasy – wspólne omówienie.
2. Wybrani uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz streszczenie tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”
Materiały pomocnicze:
Marek A. Cichocki, Historia powraca, „Rzeczpospolita”, 14 grudnia 2004.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.